Prisgitt

Sigrid Hvidsten kommenterer.

Det er ikke bare platebransjen som sliter med å tilpasse seg ny teknologi. De siste åra har norske kinoer merket den harde konkurransen fra hjemmevideomarkedet, ulovlig nedlasting og muligheten til å få dvd-er hjem i postkassa.

For ikke å snakke om Peppes Filmdeal, det er ingen spøk å skulle konkurrere mot en stor «American Way» med salsasaus. Men der de fleste ville tatt opp kampen med konkurransedyktige priser, har Oslo Kinematografer valgt å gå den andre veien. De gjør åpenbart hva som helst for å slenge en ekstra tier på åttikronersbilletten.

Det er like umulig å manøvrere i Oslo Kinematografers gebyrsystem som å komme seg fram til kassa på Steen & Strøm. Her om dagen skulle en venninne og jeg ta en pause i juleshoppingen for å se en suppete romantisk komedie. Jeg bestilte billetter til «The Holiday» på nettet, valgte mine egne seter, betalte der og da og hentet billetten i automaten.

Fordi jeg ikke snakket med en eneste kundebehandler underveis og gjorde jobben til Oslo Kinematografer mye, mye lettere (for ikke å snakke om billigere) fikk jeg fem kroner i avslag. Fordi jeg bestilte billettene på Internett, måtte jeg derimot betale fem kroner i «formidlingsgebyr».

Jeg betalte også ti kroner ekstra fordi det var en «premierefilm», men det er egentlig greit nok. Et par dager seinere skulle jeg derimot på kino igjen, denne gangen var det «Casino Royale» som skulle til pers.

Billetten kostet nok en gang nitti kroner, og dama i kassa forklarte at det var fordi det var en «storfilm». Nå ville jeg tro at man definerer «storfilm» som en film som i utgangspunktet håver inn mengder med penger, men for å være på den sikre siden legger man altså på en ekstra tier.

Oslo Kinematografer skal ha ros for at de ut året har satt ned prisene til «60 spenn» for dem mellom 15 og 19 («Mrk! På Colosseum 1, Gimle kino og James Bond er prisen 70 kroner»).

Det de derimot ikke skal ha ros for er villedende og høye priser. Kan man ikke bare kalle en spade for en spade, og si at billettenkoster 90 kroner? Og forresten, koster det ikke rundt 90 kroner å kjøpe en flunkende ny dvd på Play.com?

STORFILM-GEBYR: «Casino Royale» koster ti kroner ekstra fordi den er en «storfilm». Betyr ikke det at den allerede håver inn mengder med penger?
STORFILM-GEBYR: «Casino Royale» koster ti kroner ekstra fordi den er en «storfilm». Betyr ikke det at den allerede håver inn mengder med penger? Vis mer
DAGBLADETS KOMMENTATOR: Sigrid Hvidsten.