Priskrise

en europeiske filmindustriens forsøk på å kopiere Oscar-utdelingen med European Film Awards i Paris fredag, ble en flau affære.

Så Hollywood behøver ikke å frykte europeisk konkurranse i kunsten å feire seg selv. Likevel skjelver Oscar. Hvorfor? Fordi det i år ikke finnes gode nok filmer.

Nyhetsbyrået AP utpeker, humoristisk riktignok, John Travolta fra Battlefield Earth , ubåten fra U-571 og det radioaktive krypdyret i Godzilla 2000 som mulige kandidater. Men de store filmstudioene ser ikke humoren: En Oscar kan bety milliarder i økt billettsalg.

  • Og i det perspektivet, det eneste perspektivet studiosjefene ser, er det meningsløst å gi prisen til Julia Roberts for rollen i Erin Brockovich . Ikke fordi det er ufortjent, men fordi filmen kom før påske, er tatt av plakaten - og derfor ikke kan ta inn flere dollar i billettlukene.

Men bak Roberts står foreløpig bare Ellen Burstyn fra ferske Requiem for a Dream , hvis amerikanerne da ikke også skulle finne på å gi prisen til Björk. Men en islandsk jente som spiller tsjekkisk immigrant i en USA-kritisk film, til og med en musikal, Hollywoods glansnummer, regissert av en dansk provokatør i Sverige? Neppe.

  • I klassen for beste mannlige skuespiller har flere tidligere Oscar-vinnere lagt inn bud på prisen. Problemet er at de alle har fått den for bedre filmer før. Det gjelder Denzel Washington i Disneys Remember the Titans , Kevin Spacey i Pay It Forward og Geoffrey Rush i Quills .

Dermed står seierspallen også helt åpen for beste film. Det kan bli publikumssuksesser som Erin Brockovich og Gladiator , men Hollywood håper nå på en håndfull filmer som får premiere i desember - akkurat i tide til å kvalifisere seg for årets pris:

  • Tom Hanks har hovedrollen i Cast Away fra «Forrest Gump»-regissør Robert Zemeckis, Matt Damon i Billy Bob Thorntons All the Pretty Horses , mens Lasse Hallström kommer med Chocolat , der Juliette Binoche og Judy Dench har hovedrollene.

Kanskje kommer det noen andre, men ett er sikkert med Oscar-showet: Det er at the show must go on og at uansett hvem som vinner, så er de i alle fall til stede.

De tre som kunne stjålet showet i Paris fredag, æresprismottaker Roberto Benigni og dobbeltvinnerne Lars von Trier og Björk, møtte ikke opp. I Hollywood hadde ikke det bare vært uhøflig - det hadde vært utenkelig. Før europeiske filmfolk tar sin egen pris mer alvorlig, er Oscar fortsatt kongen.