Prisverdig sex-skildring

«Yasmin laget en lyd som hørtes ut som en mellomting mellom klagene fra en strandet sel og en politibilsirene, mens hennes partner Ambrose pumpet stille ut og inn av henne som en symaskin.»

Dette er ikke hentet fra en av fjorårets norske romaner som er blitt nullet, men fra en engelsk roman. Nicholas Royle som skrev dette i romanen «En hjertesak», fikk prisen på 2500 kroner for å ha levert fjorårets mest pretensiøse, smakløse, pinlige, håpløse beskrivelse av seksualakten. Den heter The Literary Reviews Bad Sex Award.

  • I England er det ikke skrekken for å bli nullet som plager forfatterne, men å bli tildelt denne prisen. The Literary Review, som kommer ut i et opplag på 13000 eksemplarer, redigeres av Evelyn Waughs sønn Auberon og han har stor glede av å dele ut denne prisen. Det skjer på tidsskriftets årlige store litterære evenement, et party like celebert som Aschehougs årlige hagefest. Der må vinneren møte opp og lese fra sin bok. Gjør ikke vinneren det, stiller arrangøren med en skuespiller som foretar høytlesningen. Det blir også delt ut en statuett. Den skal også være ganske pinlig å skue, ifølge journalisten Brenda Maddox i International Herald Tribune.
  • Waugh og hans stab har selvsagt en verdig målsetting med dette. De arbeider for bedre sex-skildringer i engelsk litteratur. Mange mener de er like lite inspirerende som den britiske sexen. Og det er nok av slappe skildringer å ta av. En som var satt opp på årets short list, var Arundhati Roy som vant Booker-prisen med «Guden for små ting». Der skriver hun blant annet om «nøttebrune bryst som knapt kunne bære en tannbørste og bakender som kunne bære en hel haug med tannbørster». Roys tannbørster slo ikke ut Royles symaskin.
  • En av Sothebys direktører, Philip Hook, vant prisen i 1994 for passasjen «de ble til en slags gale mobile steinskulpturer» og liknende i boka «Steinknuserne». Han skulle imponere en fransk dame, som han håpet å kunne selge et bilde til, med at han hadde vunnet en litteraturpris. Da hun fikk vite hva slags, sa hun at det trolig var hard konkurranse om en slik pris i England.
  • Oscar Wilde blir sitert når prisen kommer på tale: «Det er ikke noe som heter gode eller dårlige bøker, bare god og dårlig skrivekunst.» Waugh kommenterer: «Det er gode og dårlige beskrivelser av sex, akkurat som det er god og dårlig sex.»

Og så spørs det hva som er verst, å skrive til null eller det dårligste, nei, den blir for dum.