Pro pa gan da

Sirkus Baku er i gang. Var det første semifinale vi så, eller et velregissert visuelt propagandamaskineri?

VISUELLE VARER: Er greske Eleftheria Eleftheriou en lekkerbisken som blir brukt for hva det er verd i aserbajdsjansk glansbildemaling? Foto: REUTERS/David Mdzinarishvili
VISUELLE VARER: Er greske Eleftheria Eleftheriou en lekkerbisken som blir brukt for hva det er verd i aserbajdsjansk glansbildemaling? Foto: REUTERS/David Mdzinarishvili Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Lite å utsette på tv-sendinga fra Baku: makteliten har brukt oljemillioner på et show som ikke står tilbake for kjent, glamorøs og overdådig Eurovision-standard. Med det politiske bakteppet og det kyniske maktspillet vi vet ligger der, framsto første av tre sendinger fra Aserbajdsjan som et utstillingsvindu for et land og et regime de færreste i Europa ønsker å bli sammenliknet med.

Postkort som visuell propaganda, vi har sett det før - men sjelden så målrettet og så fjernt fra de bildene du selv ville tatt eller fått på netthinna ved å bevege deg fritt i dette landet der ytringene har svært dårlige kår og rikdommen enda skjevere fordelt.

Eurovision-finalen skal ha et godt utvalg av veldreide kvinner. Når ikke musikken fenger, så får i hvert fall øynene og fantasien sitt. Men raringer hilser vi velkommen, som første mann ut - eksentriske ordsjongløren Rambo Amadeus fra Montenegro, eller det israelske bandet Izabo med forløsende retromoro. For ikke å glemme de havarerte russiske bestemødrene som inviterte på «party for everybody» - og gikk videre.

Og, ja visst - gutta kan også kle seg i glitter eurostas, som de irske tvillingene Jedward, som satte et punktum med et fyrverkeri av en boybandlåt - som fortjente å gå videre til tross for småsure toner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer