FOLKEHAV: 55 000 publikummere møtte opp for å høre på Eminem forrige helg. Foto: Dagbladet
FOLKEHAV: 55 000 publikummere møtte opp for å høre på Eminem forrige helg. Foto: DagbladetVis mer

Pro Sec om klagestormen etter Eminem: - Urimelig å klage på

- Hvis noen av mine vakter har brukt det begrepet, er det fordi det er et begrep i markedet, sier sikkerhetssjef i ProSec.

En rekke publikummere som hadde kjøpt såkalt «golden circle»-billetter til forrige lørdags Eminem-konsert i Oslo, sier de føler seg lurt og krever å få tilbakebetalt penger.

Grunnen var at fans som betalte ekstra for å komme inn på det såkalte «golden circle»-området rett foran scenen, ble møtt av sperringer. Innenfor dette området var enda et avsperret område, helt foran scenen, som ikke var annonsert på forhånd.

Mange publikummere sier at de fikk beskjed av vaktene om at det innerste området var «diamond circle», og at de ikke hadde adgang der.

Henning Kristiansen, sikkerhetssjef i ProSec som sto for sikkerheten på festivalen, forteller at vaktene ikke kjenner seg igjen i den kraftige kritikken.

- Vi har hatt samtaler med vaktene om dette. De kjenner seg ikke igjen, sier Kristiansen.

- Et begrep i markedet

I likhet med konsertarrangøren Atomic Soul, forklarer ProSec-sjefen at Eminem-konserten ikke hadde et «diamond circle»-område, bare «golden circle» og det vanlige konsertområdet. Ifølge Kristiansen satte de opp en ekstra sperring innenfor «golden circle», for å unngå press mot scenen. Det var bare «golden circle»-publikummerne som kom først som fikk plass innenfor den innerste sperringen.

Men han legger til at «diamond circle» brukes som begrep på andre konserter.

- Hvis noen av mine vakter har brukt det begrepet, er det fordi det er et begrep i markedet, og ikke fordi de har fått beskjed om det. Vi gjorde alle vaktene klar over at det bare var to kategorier billetter på Eminem-konserten, sier Kristiansen.

- Meg bekjent har våre vakter ikke brukt dette begrepet, sier han.

På spørsmål om hvorfor mange publikummere, både i sosiale medier og i henvendelser til Dagbladet, hevder at vakter har brukt dette begrepet, sier Kristiansen at han ikke kan gjøre annet enn å presisere at «diamond circle» er et begrep i bransjen, men at det ikke er nevnt i noen av ProSecs instrukser, eller briefinger av de ansatte.

- Burde dere ha informert folk om denne ekstra sperringen på forhånd?

- I ettertid ser vi at dette burde vært opplyst, sier han.

- Urimelig

Mange av dem som hadde «golden circle»-billetter mener de ikke har fått det de betalte ekstra for, når de ikke fikk komme rett foran scenen. De reagerer også på at det ikke ble informert om den ekstra sperringen, og at man måtte være tidlig ute for å kunne stå der.

- Har du forståelse for at folk reagerer når de har kjøpt billetter som de tror skal gi dem plass rett foran scenen?

- Nei, for det er urimelig å klage på det når de kom seint inn på området. Vi beskyttet de som kom tidlig med en ekstra barriere, og det synes jeg det er urimelig å klage på. Jeg hadde forstått det hvis det under hånden var solgt «diamond circle»-billett, men dette har ikke blitt solgt, sier han.

Kristiansen sier at de ikke tar selvkritikk for forvirringen, siden dette var helt vanlige sikkerhetstiltak.

EMINEM: Da konserten ble lagt ut for salg i februar, ble over 50.000 billetter revet bort på seks minutter. FOTO: Dagbladet
EMINEM: Da konserten ble lagt ut for salg i februar, ble over 50.000 billetter revet bort på seks minutter. FOTO: Dagbladet Vis mer

Han mener det er urimelig av publikummere å kreve å få tilbakebetalt penger.

- Mange publikummere kom mange timer seinere enn andre, og påberopte seg plass innenfor den innerste sperringen. Det er urimelig, for dem som kom seinere hadde uansett fått plass lenger bak. Den eneste forskjellen er at de ikke fikk mulighet til å trenge seg fram til fordel for seg selv, sier han.

Klaget til Forbrukerrådet

Dagbladet har tidligere skrevet at Forbrukerrådet har fått flere klager fra misfornøyde publikummere. Fredag opplyser Forbrukerrådet at klagesakene etter Eminem-konserten skal behandles i rådets tvisteløsningsorgan.

- Tvisteløsningen vår er et frivillig meklingstilbud hvor vi søker en løsning begge parter kan være fornøyd med, sier Pia Høst, leder av forbrukerdialog hos Forbrukerrådet, til Dagbladet.

Det opplyses om at det må være dokumentert at det er klaget til arrangør og at man har fått et avslag før sakene behandles.