Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Problemet er ikke NRK

- Produktsalg knyttet til barneprogrammer har vi hatt siden 50-tallet. Da var det Alf Prøysen og Thorbjørn Egner som ga ut bøker i etterkant av Barnetimen, sier NRKs Kalle Fürst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Uhu, for et kjøpepress!

- Problemet er de internasjonale barnekanalene som har enorme inntekter av lekesalget sitt. Det er kulturimperialisme, sier lederen for NRKs barne- og ungdomsavdeling. Han er ikke begeistret over beskyldningene om kjøpepress og kommersialisering gjennom sitt eget barne-tv.

Barnekultur

Fürst mener det er stor forskjell på det å tjene penger på produktsalg og sprøyte det inn i produksjon av nye barne-tv-serier, som NRK, og det å håve inn milliarder på salg av leketøy som går til å betale ut aksjeutbytte til allerede velstående eiere. Han sikter til internasjonale barnekanaler som Fox Kids, Cartoon Network og Nickelodeon.

- De sender store deler av døgnet, og det de driver med er god, gammeldags kulturimperialisme, sier Fürst.

Han er opptatt av å gi norske barn fjernsyn med forankring i norsk kultur og positive, norske verdier.

- Det vi oppnår gjennom å selge produkter med tilknytning til barne-tv er ikke bare å finansiere deler av nye produksjoner, men vi er med på å spre norsk barnekultur dypere og bredere enn gjennom sendingene. Produktsalget har lange tradisjoner, og vi har lagt lista høyt. Vi har hatt strenge krav til kvalitet, og vi har gitt barna muligheten til å gjenoppleve ting fra barne-tv. Når man har flere aspekter knyttet til programmet, bruker barna programmet på en annen måte.

Skaper lojalitet

- Og barna blir mer lojale mot programmet, og mot NRK?

- Ja. Det skaper lojalitet. Det mest ekstreme i så måte er «Pokémon» og «Harry Potter». Det er milliardindustri.

- Men dere er med på å kommersialisere barndommen, ifølge kritikerne?

- Dersom vi slutter med produktsalget, overlater vi pengene til de store, internasjonale selskapene. Vi får derimot våre produkter produsert i Norge og sikrer i mange tilfeller norske arbeidsplasser. Overskuddene brukes til mer og bedre barne-tv, sier Kalle Fürst.

Hele Norges coronakart