Proust, Ruskin og «Bibelen fra Amiens»

Marcel Proust var sterkt påvirket av den britiske forfatteren og tenkeren John Ruskin og verket «The Bible of Amiens» (Bibelen fra Amiens). Norges fremste Proust-ekspert, Anne-Lisa Amadou, skriver at «Veien fra Ruskin skulle føre like inn på sporet av den tapte tid».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

JOHN RUSKIN (1819-1900) var den ledende smaksdommer for kunst og arkitektur i Victoria-tidens England, og også for store deler av Europa etter at hans verker ble oversatt til fransk og tysk. Han var sønn av James John Ruskin, en velhavende vingrosserer og Margaret Cox. De var skotske og særlig moren var en streng puritaner og kalvinist. Enebarnet John ble oppdratt under tuktens truende ris, men det var et forsonende element ved strengheten. Han skulle fra tidlig alder lære å tegne, lære musikk og lære å lese. Men moren bestemte hva han skulle lese, det var Bibelen og Walter Scott. Alt i barneårene ble Ruskin tatt med av sine foreldre på reiser i England, til museer, kirker og slott for å se og beundre det vakre han møtte, og i tillegg også betrakte det skjønne i naturen. Fra han var 14 år gikk turene til Frankrike, Sveits, Tyskland, og Italia. Det var i første rekke gotikken som fanget hans interesse, særlig de franske katedraler og middelalderens bygningskunst i Venezia. Alt dette skulle avtegne seg i hans skrifter.

Men han var også opptatt av samfunnsspørsmål og ville bevare håndverkstradisjonene og kunsthåndverket, og han kjempet mot maskinkulturen. Ruskin studerte i Oxford og ble senere professor der. Her møtte han også den engelske maleren J.M.W. Turner, som han ble nært knyttet til. Turner ble ikke godtatt av alle kritikere, og det fikk Ruskin til å tenne. Han mente Turner var den fremste engelske landskapsmaler og belyste dette i en omfattende kunsthistorie. I 1843 kom første bind av «Modern Painters» (Moderne malere). Det kom etter hvert i alt fem bind i denne serien, og Ruskin tok opp kunsten både ute og hjemme. I tillegg til Turner var han også en sterk støtte for Pre-Rafaelittene. Ved siden av denne serien er Ruskin blitt husket for noen andre helt sentrale verker: «The Seven Lamps of Architecture» (Arkitekturens syv lamper) fra 1849, og i 1851-1853 kom «The Stones of Venice» (Steinene i Venezia) i tre bind. Her hyllet han gotikkens mangfoldige skaperverk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer