Foto: REUTERS/Mario Anzuono/SCANPIX
Foto: REUTERS/Mario Anzuono/SCANPIXVis mer

PS3-eiere må opp fra sofaen til høsten

Lanseringsdato klar for PlayStation Move.

||| LOS ANGELES (Dagbladet.no): I forkant av Sonys pressekonferanse på E3-messen i Los Angeles, var det store spørsmålet om selskapet hadde et ess i ermet.

I ukene før den årlige spillmessen har Sony allerede vist fram spill som «Killzone 3» og «LittleBigPlanet 2», de har røpet at «inFamous 2» er underveis, og generelt vært rause med informasjon om hva de holder på med.

I tillegg var det klart at både 3D-spilling og bevegelsesstyring via PlayStation Move ville dominere store deler av programmet, noe det også gjorde. Men var det noe mer enn dette?

Etter endt pressekonferanse satt ikke publikum igjen med noe særlig mer informasjon enn de hadde før de kom inn i salen.

De største nyhetene besto av en fastsettelse av lanseringsdatoer. PlayStation Move lanseres i Europa den 15. september i år, og «Gran Turismo 5» er endelig klar for lansering den 2. november - i hvert fall i USA.

I anledning PlayStation Move ble det offentliggjort noen nye spill, blant annet trollmannspillet «Sorceror», som lar spilleren svinge med tryllestaven med Move-kontrolleren.

En lang rekke spill vil støtte denne teknologien - både familievennlige selskapsspill, men også voksenspill som «Socom», «Resident Evil» og «Heavy Rain».

Fra scenen ble det nok en gang understreket fra Sonys side at det er en fordel å ha noen knapper å trykke på mens man styrer spill med bevegelse, noe de mener gir PlayStation Move større muligheter og bruksområder enn konkurrenten Xbox Kinect, som Microsoft viste fram dagen før. Med knapper kan man være langt mer presis, er argumentet - og det er vanskelig å være uenig i det.

Etter å ha testet PlayStation Move etter pressekonferansen, er inntrykket positivt. De bevegelsene du gjør med hendene dine gjenspeiles umiddelbart på en svært presis måte på skjermen, og enten du svinger et sverd eller en golfkølle er det langt mer responsivt enn vi er vant til på Wii.

Som på Wii er det en kontroller til hver hånd, men disse er fullstendig trådløse. Disse vil selges hver for seg, eller samlet i forskjellige typer samlepakker - og det vil altså være tilgjengelig fra og med den 15. september.

Sony brukte også mye tid på å vise fram 3d-teknologien, som allerede er aktivert på konsollen via en oppdatering.

Det ble vist et par spillscener fra «Killzone 3», til stor jubel fra salen. For undertegnede er det vanskelig å si noe om effekten, siden jeg ikke er i stand til å se 3D-effekter (blir jeg arbeidsufør, nå?). Ifølge Sony er dette en teknologi som, slik det alltid sies når noe nytt introduseres, markerer starten på noe helt nytt i spillverdenen.

Med en lang rekke spill som vil støtte 3D, blant annet «Gran Turismo 5», er det ingen tvil om at vi vil se mye mer til dette i årene framover. Ikke minst bekreftes dette av at Nintendo samme dag viste fram sin håndholdte 3D-maskin Nintendo 3DS.

Nintendos maskin krever ikke briller, noe PlayStation 3-spillene i likhet med 3D-filmer gjør. Spørsmålet er om brukerne vil sette pris på å sitte med store og mørke briller på mens de spiller over lengre tid - det er uansett mulig å skru effektene av og på i spillene.

Til folks store
forundring ble det ikke sagt et ord om «The Last Guardian», det kommende spillet til «Ico»- og «Shadow of the Colossus»-skaperne i Team Ico. Dette spillet ble viet stor plass på fjorårets pressekonferanse, og svært mange håpet på å vite noe mer - og kanskje en lanseringdato - for spillet.

Den store avslutningen på pressekonferansen, var avsløringen av «Twisted Metal» til PlayStation 3. Spillet utvikles også denne gang av David Jaffe, og ble demonstrert med en omfattende og kaotisk flerspillermodus.

Hva sitter du igjen med av inntrykk etter Sonys pressekonferanse? Noe du er ekstra fornøyd med - eller kanskje savnet?