NY BOK: Åsne Seierstad gir denne uka ut boka «To søstre».  Foto: Claudio Bresciani / TT / NTB scanpix
NY BOK: Åsne Seierstad gir denne uka ut boka «To søstre».  Foto: Claudio Bresciani / TT / NTB scanpixVis mer

ÅSNE SEIERSTAD

PST om Seierstad-bok: - Dagbladet blåste ikke kilde

- Ingen medier har noen gang blåst sine kilder overfor PST. Dette gjelder også Dagbladet.

(Dagbladet): Åsne Seierstads nye dokumentarbok – «To søstre» - handler om en far i Bærum som opplevde at hans to tenåringsdøtre rømte til IS-kontrollert område i Syria.

I boka forteller Seierstad om farens reiser til Syria, og hans mislykkede forsøk på å få med seg døtrene til Norge. Seierstad framsetter også oppsiktsvekkende påstander om Politiets sikkerhetstjeneste – PST – og Dagbladet. Hun skriver blant annet at Dagbladet 18. desember 2015 publiserte en artikkel avisa visste var feil, og videre at «Journalisten som hadde tatt kontakt hadde selv tvilt såpass mye på opplysningene at han røpet for PST hvem som var kilden til historien: (..).»

PST avviser

Flere medier tolket torsdag Seierstads bok som at Dagbladet hadde blåst en kilde overfor PST. Det opplyser PST nå at ikke var tilfelle.

- Var PST kjent med at slike påstander ble framsatt i boka?

- Nei. Vi var ikke kjent med disse opplysningene i boka før den ble publisert. Det er synd at vi ikke fikk vite at dette skulle publiseres, da kunne nok denne situasjonen ha vært unngått. Jeg ønsker ikke å kommentere dette ytterligere, sier seniorrådgiver Martin Bernsen i PST til Dagbladet.

- Har PST sagt til Åsne Seierstad at Dagbladet røpet en av sine kilder overfor PST?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Generelt kommenterer vi ikke PSTs relasjoner til mediene. Det vi derimot kan fastslå, er at ingen medier noen gang har blåst sine kilder overfor PST. Dette gjelder også Dagbladet, sier Bernsen.

AVVISER: Seniorrådgiver Martin Bernsen. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
AVVISER: Seniorrådgiver Martin Bernsen. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Vi opplever at norske journalister er opptatte av å verne om sine kilder. Likevel kan vi noen ganger gjennom spørsmål fra journalister og andre opplysninger i en sak forstå hvem som er kilden.

- Betyr det at dere har sagt til Seierstad hvem dere trodde var Dagbladets kilde?

- Samtaler som vi har med journalister og forfattere er ikke noe vi kommenterer i offentligheten, like lite som vi kommenterer samtaler vi har med dere overfor andre journalister, sier Bernsen.

- Ikke korrekt

Nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet ble først klar over de konkrete påstandene i boka da Aftenposten tok kontakt.

- Det er selvsagt ikke korrekt at Dagbladet har røpet kilder overfor PST. Vi har ikke fått anledning til å korrigere eller kommentere konkrete påstander i boka, sier nyhetsredaktør Hansen.

Åsne Seierstad (46) er en av Norges mest profilerte journalister og forfattere. Bøkene «Bokhandleren i Kabul» og «En av oss» ble store salgsuksesser i Norge og utlandet.

- Blåste ikke kilde

- Flere medier har forstått boka dit hen at Dagbladet har blåst en kilde overfor PST. Hva er din kommentar til det?

- Når man snakker om å «blåse en kilde» betyr det vanligvis at man opptrer slik at kildens sikkerhet kompromitteres eller eksponeres for ubehag. Det er sløvt av Dagbladet å presentere en kilde slik at PST forstår hvem det er, noe som her ble gjort i forbindelse med en diskusjon om kildens troverdighet, skriver Seierstad i en e-post til Dagbladet.

- PST sier nå at ingen medier, heller ikke Dagbladet, har røpet kilder over for dem. Hva er din kommentar til det?

- Dagbladet fremla informasjonen på en slik måte at kildens identitet ble røpet. Som jeg skriver i boken. Det betyr ikke at Dagbladet «blåste» sin kilde med hensikt, men han ble altså identifisert av PST ut fra det Dagbladet la fram, skriver Seierstad.

- PST har nå tilbakevist at Dagbladet blåste en kilde overfor PST. Det framstår som merkelig hvis PST har drøftet det som bare kan være antagelser om påståtte Dagbladet-kilder overfor Åsne Seierstad, sier nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet.

Dagbladet-feil

Hansen opplyser at Aftenposten på onsdag ba om kommentarer til at det i boka står at Dagbladet våren 2015 publiserte en feilaktig sak med tittelen «IS-kilder til Dagbladet: - Her henretter den norske bøddelen.

- Vi startet umiddelbart arbeidet med å ettergå artikkelen, og vi erkjenner og beklager at den er feil. Den er nå utstyrt med en tydelig merknad, sier Hansen.

- Den lyder: «Dagbladet retter: Denne artikkelen ble publisert i Dagbladets papiravis 23. april 2015, og digitalt på Dagbladet Pluss. Vi har senere blitt gjort oppmerksom på at informasjon i saken ikke er korrekt. Dagbladet har derfor gjennomgått sakens innhold på nytt, og så grundig som mulig. Det er på det rene at sentral informasjon i saken er feil, og at fotografiet er tatt i en annen sammenheng enn den Dagbladet formidlet. Dagbladet beklager.»

- Jeg vil også legge til at vi synes det er leit at artikkelen har ligget ukorrigert på våre plattformer i ett og et halvt år, sier nyhetsredaktøren.