Psycho-julekonsert

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

KONSERT: Som et stort, smilende troll kommer Roky Erickson ut på scenen på Rockefeller, iført saggende olabukser og vid, svart skjorte. Mannen er i storform og kaster seg inn i «Cold Night For Alligators», med sin skarpe, gutteaktige stemme.

Bak ham dundrer batteristen Fred Krc løs med sitt sikre, harde, no-nonsense spill, mens den lakoniske, kortklipte og blonde bassisten Chris Johnson lar fingrene gli nesten umerkelig, men steinsikkert over strengene. Gitaristen Cam King derimot krummer seg over soloene sine som om han er i ferd med å legge dem i bakken, han danser, hopper, knikser og trikser – mens han med sin stålgrå sleik og grå dress mest av alt ser ut som en stålverksarbeider i søndagsklær.

60-åringen Roky Erickson, det medisinske mirakel fra Austin Texas, er i storform. Hvem har vært igjennom mer enn ham?

Gnistrende

Etter et ukjent antall syretripper og altfor lange opphold på avlåste mentalsykehus var han langt ute i aldri-aldri-land; før han vendte tilbake som en gjenoppstått Lasarus. Pioneren fra psychorock-bandet 13th Floor Elevators, som i 1965 forvandlet rocken foran øynene på vantro sørstatsamerikanere, har vært tur retur til en indre landskap hinsides fatteevne, men er nå tilbake, som en dovregubbe i sitt sære rike. I sommer spilte han på Øyafestivalen, i går var han om mulig enda sterkere tilbake med et gnistrende rock’n’roll show.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer