Anmeldelse: «Black and Blue»

3 1 6

Action/thriller

Deon Taylor

Naomi Harris, Frank Grillo, Tyrese Gibson

29. november 2019

«Gode intensjoner, middels gjennomført.»

FILM: «Black and Blue» er en film som åpenbart vil noe mer enn bare å være en tretten-på-dusinet actionthriller om politi og røvere. Som tittelen forteller handler det om å være purk og svart samtidig, en status som i fattige bydeler i USA plasserer deg mellom barken og veden.

I Deon Taylors film handler det om New Orleans Police Department og en bydel som etter orkanen Katrina er blitt overlatt til kriminelle bander og narkomane. Hit kommer den ferske politibetjenten Alicia West (spilt av Naomi Harris fra «Moonlight»). Dette er hennes barndoms nabolag, men hun vervet seg til hæren som 17-åring og har to økter i Afghanistan bak seg før hun gikk inn i politiet.

Kroppskamera

Blant sine tidligere bekjente er hun en «sviker»; blant politikollegene er hun suspekt fordi hun er svart. På et oppdrag blir hun vitne til at narkospanere skyter en ubevæpnet svart langer, og hun forstår at politifolkene er innblandet i illegal narkotikahandel. Fordi hun har opptak av hendelsen på kroppskameraet hun bærer på den skuddsikre vesten, begynner et intenst kappløp etter bevismaterialet. Både hun og kameraet må tilintetgjøres. Voldsomme fluktscener i forfalne nabolag med gjenspikra vinduer og livredde beboere bak låste dører dominerer store deler av filmen.

Gull og bling

Nokså tradisjonell action, mange stereotypier og klisjéaktige replikker, dessverre. Her er svarte bandeledere med gulltenner og masse bling rundt halsen og hvite politifolk som ikke legger skjul på sin rasisme i jobben. Problemer som er aktuelle i USA nå, om politifolk som skyter ubevæpna svarte menn og driver utstrakt raseprofilering, er i ferd med å dukke opp i nyere filmer. «The Hate U Give» som kom i fjor og var basert på en virkelig hendelse, er et vellykket eksempel på det.

«Black and Blue» mangler samme troverdighet, men kompenserer med drivende action der Naomi Harris imponerer.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media