Disney+

Puster Netflix i nakken

Strømmetallene for Disney+ har skutt i været.

POPULÆR: NRK og TV 2 er blant konkurrentene til Disney+ i Norge. Begge mener de har en fordel i konkurransen. Foto: Jasin Boland / Disney / AP / NTB
POPULÆR: NRK og TV 2 er blant konkurrentene til Disney+ i Norge. Begge mener de har en fordel i konkurransen. Foto: Jasin Boland / Disney / AP / NTB Vis mer
Publisert

Disney+ ble lansert i Norge for litt over en måned siden. I august hadde tjenesten over 60 millioner brukere på verdensbasis, viser tall fra selskapet Statistia.

I Disneys katalog er det over 500 filmer, 7300 episoder og 40 originalproduksjoner fra strømmetjenesten.

Ifølge ferske tall fra selskapet Kantar har Disney+ omtrent 538 000 daglige brukere i Norge, skriver Kampanje. Det tilsvarer 11 prosent av befolkningen.

Analyseselskapet Mediavision har anslått at ti prosent av nordiske husholdninger har et abonnement på Disney+. Dermed har Disney+ brukt noen uker på å opparbeide seg en posisjon det tok Netflix over et år å oppnå, skriver Kampanje.

- Lav pris

TV-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået MediaCom sier prisen kan være en av årsakene til at tallene er høye for Disney+. Et abonnement på strømmetjenesten koster 69 kroner i måneden.

- Disney har kommet inn og fått med seg mange seere. Det var nok lurt å sette prisen relativt lavt. Det er opplagt at folk synes det er attraktivt, sier hun til Dagbladet.

Hun forteller at strømmetallene på Disney+ har vært relativt stabile de siste to ukene.

- Disney+ har nå omtrent halvparten av Netflix' seerminutter, og de er vesentlig større enn HBO på seerminutter.

Likevel ser det ikke ut til at andre aktører har mistet eksisterende seerminutter i kjølvannet av lanseringen, ifølge Massaiu.

Tirsdag ble det også klart at Netflix har hatt lavere abonnentvekst en forventet, ifølge NTB. Bare en liten andel av årets nye abonnenter kom i tredje kvartal, opplyser selskapet. Etter at resultatet ble lagt fram, gikk aksjen ned seks prosent, melder Variety. Netflix har nå litt over 195 millioner abonnenter.

SKAPT FOR Å MEMES: «The Mandalorian» gjør det mulig å tro på ei bedre framtid for «Star Wars»-universet, mener Dagbladets anmelder. Video: Disney Vis mer

Satsing på barneinnhold

Blant konkurrentene til Disney+ i Norge er NRK Super og TV 2. De uttrykker ikke nevneverdig bekymring over konkurransen fra den verdenskjente aktøren, til tross for at Disney har flere store filmer og serier i sitt sortiment. I katalogen til Disney+ er blant annet «Toy Story», «Løvenes konge» og «Frost» populære blant barn.

Hildri Gulliksen er redaktør i NRK Super. Hun sier NRK ikke vil endre strategi selv om Disney+ er lansert. Gulliksen mener NRK må fortsette å gjøre det de gjør i dag enda bedre for å være med i konkurransen.

- Vi må være verdens beste historiefortellere og være veldig tett på. I tillegg må vi være relevante for barn i hele Norge. Vi må ha en bred portefølje, som også er en del av vårt oppdrag, sier Gulliksen.

Kristian Bruarøy har tidligere jobbet med utviklingen av TV 2 Sumo. Han jobber i dag med å analysere utviklingen i strømmemarkedet. Han mener barneinnholdet til Disney+ har en konkurransefordel.

- Slitasjen er helt annerledes for barn enn voksne. Strømmetjenester og kanaler må komme med nytt hele tida for å være relevant for voksne, mens en hit hos barn kan være nok.

- En hodepine for Netflix

- Kan være en fordel

Dersom Disney+ velger å ikke produsere norsk eller nordisk innhold, kan det være en fordel for NRK og TV 2, mener Bruarøy.

- Noe av gjengangsmelodien til NRK og TV 2 har vært at det internasjonale skal bekjempes med godt, nasjonalt innhold. Det kan få en bra effekt, for eksempel hvis det kommer en ny juletradisjon som NRK eller TV 2 er med på å skape.

Gulliksen mener NRK har en fordel ved at de kjenner nordmenn og i særlig grad norske barn.

- Dette med identifikasjon og relevans, det at man opplever at innholdet handler om en selv. Det tror jeg er et behov som både barn, unge og voksne har. Det at vi er så tett på de norske barna og kan lage programmer som handler om dem. Det er klart at det er viktig.

Marianne Massaiu i MediaCom mener norskprodusert innhold gjør at NRK og TV 2 har et unikt produkt.

- NRK og TV 2 produserer norsk innhold for den norske seeren. Og seeren ser ut til å vile ha litt av begge deler.

- Annet produkt

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah C.J. Willand, sier til Dagbladet at Disney har innhold som vil være attraktivt for norske forbrukere. Videre forteller hun at TV 2 og deres strømmetjeneste TV 2 Sumo vil ha et enda tydeligere norsk fotavtrykk i tida framover.

Willand mener Disney+ vil konkurrere mer mot internasjonale aktører som Netflix og HBO, enn mot norske strømmetjenester. Hun tror derfor Disney+ heller vil være et supplement til TV 2 Sumo og andre strømmetjenester.

- Det at vi er så tunge på nyheter, livesport og norske programmer, gjør at Disney først og fremst kommer som en type underholdningssupplement eller supplement til barna, sier Willand til Dagbladet.

Massaiu i MediaCom tror Disney heller vil være en større konkurrent mot etablerte strømmetjenester, enn mot NRK og TV 2.

- NRK og TV 2 har et annet produkt enn Disney+. De har nyheter, aktualitet, sport og lokalprodusert innhold. Disney+ er nok en større konkurrent for de allerede etablerte strømmetjenestene, sier Massaiu.

Gulliksen tror derimot lanseringen av Disney+ vil påvirke seertallene til andre strømmetjenester i framtida.

- Disney er en stor aktør med mye godt innhold og mange familier vil helt sikkert abonnere. Og barn har begrenset med tid. I det regnestykket vil det påvirke hvor mye tid barna bruker på andre aktører, men hvor mye vet jeg ikke, sier Gulliksen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer