FORNØYD: TVNorge-sjef Harald Strømme er glad for å bli innlemmet i Discovery-familien, som blant annet omfatter Discovery Channel, TLC og Animal Planet. Foto: Kyrre Lien / Scanpix .
FORNØYD: TVNorge-sjef Harald Strømme er glad for å bli innlemmet i Discovery-familien, som blant annet omfatter Discovery Channel, TLC og Animal Planet. Foto: Kyrre Lien / Scanpix .Vis mer

Puster TV2 i nakken etter amerikansk oppkjøp

TVNorge og deres nye søsterkanaler blir nesten like store som TV2-gruppen.

(Dagbladet.no): - Vi føler oss norske, og vil nok fortsatt gjøre det. Men vi er glade for å få Discovery Communications inn på eiersiden. Det er jo en av verdens ledende og raskest voksende medieselskaper, sier TVNorges administrerende direktør og ansvarlige redaktør Harald Strømme til Dagbladet.

I dag ble det kjent at det børsnoterte amerikanske medieimperiet, som startet med Discovery Channel på 80-tallet og har vokst til et globalt TV- og radioimperium, kjøper SBS Nordic av tyske ProSiebenSat1.

Puster TV2 i nakken SBS Nordic omfatter tolv TV-kanaler i Norge, Sverige, Danmark og Finland, deriblant TVNorge, som tyskerne kjøpte av TV2 i 2007. selskapet omfatter også en rekke radiokanaler, deriblant Radio Norge.

Prisen for herligheten er 9,5 milliarder norske kroner, noe som ifølge Kampanje gjør det til et av Discoverys største oppkjøp noensinne.

Med oppkjøpet blir TVNorge en del av samme gruppe TV-kanaler som Discovery Channel, TLC, Animal Planet og Oprah Winfrey Network. Ifølge Strømme vil det nye selskapet få en markedsandel i målgruppa 12-45 år som puster TV2-kanalene i nakken.

Fortsatt norsk - I den kommersielle målgruppa 12-45 vil vi få en størrelse som tilsvarer 90 prosent av TV2-gruppen, og rykker fra MTG-gruppen med TV3 og Viasat 4, sier han.

Strømme sier de amerikanske eierne har et langsiktig perspektiv og er opptatte av det redaksjonelle innholdet i TV-kanalene sine. Han tror ikke TVNorge-seerne vil oppleve noen amerikanisering av tilbudet.

- Det er ingenting ved det Discovery gjør i dag, som skulle tilsi noe sånt. Hovedtyngden vil fortsatt ligge på norske TV-produksjoner, men vi er jo også en del av et internasjonalt TV-marked og da vild et være en fordel å ha en sterk, internasjonal eier, sier han.

Strømme vil ikke kommentere hvorvidt kravene til avkastning vil endre seg som følge av oppkjøpet.

BLIR STØRRE: Når TVNorge blir innlemmet i samme mediekonsern som "Mythbusters"-gutta, øker gruppen sin markedsandel blant de kommersielt interessante målgruppene. Foto: Scanpix/AP Photo
BLIR STØRRE: Når TVNorge blir innlemmet i samme mediekonsern som "Mythbusters"-gutta, øker gruppen sin markedsandel blant de kommersielt interessante målgruppene. Foto: Scanpix/AP Photo Vis mer