LEDER

Pusterom for Norwegian

Av hensyn til klimaet bør vi redusere antall flyreiser, men ikke konkurransen. Derfor håper vi Norwegian overlever den krevende veien selskapet har foran seg.

PLAN: Konsernsjef Jacob Schram resenterte i dag resultatet av redningsaksjonen for å redde den finansielle situasjonen i selskapet. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
PLAN: Konsernsjef Jacob Schram resenterte i dag resultatet av redningsaksjonen for å redde den finansielle situasjonen i selskapet. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Den nye ledelsen i flyselskapet Norwegian klarte det mange mente var umulig: Å forene gjeldseiere og aksjonærer om en løsning som løfter virksomheten videre. Det skjer ved at milliardgjeld omgjøres til egenkapital og at de nåværende aksjonærene reduserer sin eierandel i selskapet fra hundre til fem prosent. Med både obligasjonseiere og leasingselskaper på laget, klarer Norwegian å tilfredsstille statens krav om åtte prosent egenkapital. Det innebærer at statlige garantier for låneopptak på 2,7 milliarder kan aktiveres.

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian omtaler redningsoperasjonen som en finansthriller. Det har han utvilsomt rett i. Mange aktører med ulike interesser skulle enes om en felles løsning. Det var en bragd, men det innebærer ikke at problemene er over. Norwegian har bare fått et pusterom. Men det er et pusterom som forhindret konkurs og som gir mulighet for å omstrukturere selskapet til en ny og krevende virkelighet.

Norwegian har nå bare sju fly på vingene av en flåte på 156. Ingen virksomhet i verden kan i lengden tåle en situasjon med så store, faste utgifter og så beskjedne inntekter. Derfor er Norwegian ikke reddet i den operasjonen som nå er gjennomført. Statens bidrag hjelper bare noen få måneder, og støtten er en lånegaranti som igjen øker gjeldsbyrden. Nye aksjer til 400 mill. vil hjelpe, men varer ikke lenge når de fleste flyene er på bakken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer