Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Quart blakker oss

Ungdom bruker tusenvis av kroner i løpet av fem dager på Quarten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet): Venninnene Lene Aadalen Jensen og Hanne Sveian har sommerjobb på festivalen og slipper derfor billig fra det.

- Det er mye å bruke penger på, men vi jobber noen timer daglig her på Quarten. Står på stand og deler ut informasjon fra Posten. Vi får lommepenger og festivalpass, sier Lene (24) fra Bamble i Telemark og Hanne (23) fra Trondheim.

Quart-festivalen er så mye mer enn en musikkfestival.

Flere firmaer med en rekke produkter og tjenester rettet mot ungdom driver en aggressiv markedsføring overfor publikum. Siden midt på 90-tallet, da det virkelig ble hipt å være på Quarten, har markedskreftene vært synlig til stede.

Hovedvekten av publikum er mellom 15 og 25 år. For mange er festivalen selve høydepunktet i løpet av sommeren.

- Det er den eneste ferien vi har i sommer. Vi har spart penger for å kunne kose oss her hele uka, sier Øyvind Børven (20), Simen Braathen (18, begge fra Larvik) og Jakob Tvedt (18) fra Karmøy. De regner med å bruke tusen kroner hver dag.

De mener at alt er dyrt her. Bare en tynn plastpose-poncho med Quart-logo som knapt tåler å bli tatt i, koster 50 kroner. - Det eneste som er gratis, er å gå på do.

<B>SPISER I REGNET:</B> Quart-festivalen er i gang, og ungdommen svir av tusenvis av kroner i løpet av uka på mat og drikke. Lene Aadalen Jensen (t.v.) og Hanne Sveian kombinerer jobb og festival. De hvite skikkelsene i bakgrunnen er ikledd Quarts «poncho-platspose» til 50 kroner.