Qureshis useriøse kritikk

Lars Gule fortsetter islam-debatten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Iffit Z. Qureshi besitter frekkhetens nådegave. Hun opererer med en «debatt»-teknikk og retorikk som ikke ville kommet på trykk om hun ikke hadde innvandrerbakgrunn. Usakligheter, uetterretteligheter og egne fordommer velter fram, stort sett uten forsøk på argumentasjon.

I Dagbladet 16.10. angriper hun meg fordi jeg kritiserer islam og angivelig sprer «mine egne fordommer mot muslimer». Maken til vås skal man - dessverre - ikke lete lenge etter. Det er flust i Qureshis innlegg.

Les Qureshis innlegg: Orientalistiske fantasier

Hun påstår at det er fordomsfullt å knytte uttrykket «inshe-Allah» - om gud ville det - til refleksjoner om moralsk ansvar og fatalisme i den arabiske verden. Mener Qureshi at fatalismen ikke er utbredt i den arabiske verden? Vet hun noe som helst om dette? Vil hun påstå at det ikke finnes allmaktsforestillinger i islam? At disse ikke kommer til uttrykk i språklige formuleringer? Og at disse forestillingene heller ikke har noen innflytelse på mange menneskers liv? Det hadde vært en fordel om Qureshi kunne presentere noen motargumenter i form av litt empiri, noen antropologiske undersøkelser, meningsmålinger eller lignende, som kunne imøtegå min påstand om en utbredt religiøst forankret fatalisme. Så kunne hun kanskje gjøre et forsøk på å forklare hvorfor de mange sjåfører i den arabiske verden som blir bedt om å sette ned farten ikke gjør det, og i neste øyeblikk legger både passasjerenes og eget liv - samt ansvare for kjøringen - i guds hender. Om Qureshi ikke har opplevd situasjonen, har hun knapt kjørt bil i Midtøsten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.