Rå spekulasjon

CANNES (Dagbladet): Gaspar Noés «Irréversible» er uhyggelig manipulerende og uhyggelig ekkel.

Noés konkurransefilm om temaet hevn fortelles baklengs. Smart nok, for hadde regissøren begynt med begynnelsen og brukt det kvarteret manus muligens har stoff i seg til, ville ingen giddet å se filmen.

Som det nå er, velter mannen seg i sadomasochisme, rå vold og en ytterst ubehagelig voldtektsscene på 14 minutter. Voldtekten er årsaken til at hovedpersonen går berserk. I likhet med Noé.

Når han i det hele tatt kan vise innledningen av rå sex og slag med et brannapparat, skyldes det hans evig roterende kamera og mørke bilder. De gjør groteske handlinger utydelige, men skal samtidig åpenbart lokke publikum til å kikke ekstra nøye.

Filmskaperen synes opplagt det er helt i orden å vise hvordan en kvinne nedverdiges på det grusomste i skarpt lys og helt avkledd.

Når Noé ikke spekulerer i vold og sex, kjeder han vettet av oss med langstrakte sekvenser av dopinntak og intimdans til dårlig teknomusikk. Tydelig vil han overgå sine franske kolleger Catherine Breillat og Bruno Dumont. Begge har forsøkt å sjokkere med seksualitet, men vår mann i Cannes i år mener utvilsomt at han har ekstra store baller. Gud bedre.