SYMPATISØRER: Jarle Aabøs sak har mange sympatisører. Illustrasjonsfoto: Privat (innfelt) og NTB Scanpix
SYMPATISØRER: Jarle Aabøs sak har mange sympatisører. Illustrasjonsfoto: Privat (innfelt) og NTB ScanpixVis mer

Rabulist eller plageånd

Teft for skandale er gull verdt. Suksessen begrenses av om du skjønner forskjellen på å være en rabulist og en plageånd.

Kommentar

«Skal du komme deg fram her i livet, skal du lage skandale, for faen. Det kan være hardt den måneden eller de ti minuttene det står på, men du tjener penger på det. Og de som lager skandale, vet det!»

Sitatet tilhører Dag Solstad, er fra et intervju i siste utgave av Vinduet og er egentlig ganske forfriskende sagt. Forfatterhøvdingen irriterer seg over kunstnere og forfattere som klager over at det koster å legge seg ut med folk. Gyldigheten er nokså allmenn. Kynisk sett lønner seg å lage skandale. Du blir lagt merke til, du når ut.

Bare spør Jarle Aabø, mannen bak nyhetsavisa «Ja til bilen i Oslo» og Facebook-sida «Ja til bilen» (tidligere «Ja til bilen i Oslo», men nå omdøpt for å favne hele landet).

I løpet av de knappe to åra sida har vært aktiv, har Aabø sanket 21 000 medlemmer og herostratisk berømmelse. Med tung politisk slagside mot miljøpolitikken i Oslo generelt, MDG spesielt og utvalgte medlemmer i særdeleshet, har Aabø blitt beskyldt for å drive en side som genererer hets og trusler. Det tilbakeviser han på det sterkeste. Samtidig fortsetter han å lage bildemanipulasjoner av Hitler som illustrasjon til en sitatsak med Oslo-byrådsleder Raymond Johansen (fordi Johansen nevner Hitler i en bisetning i et intervju med ABC Nyheter), og han forsøker å melde seg selv inn i MDG.

Denne uka har det kommet fram at han har kjøpt internettdomener med navnet til sin erkefiende, MDG-politiker Eivind Trædal. På nettsidene, som altså skal bære Trædals navn, vil han fram mot kommunevalget publisere skjermdumper fra Trædal og andre for å vise at også de hetser. «Vi har tusenvis av skjermdumper. Det er ingen gruppe som hetser mer enn de grønne», har Aabø skrevet i en tråd på Facebook-sida si, ifølge Dagens Næringsliv.

Bare helt rolig redaktørvirksomhet, altså. Før jul ble «Ja til bilen i Oslo» akseptert som medlem i Fagpressen, før medlemskapet like etterpå ble trukket tilbake. Begrunnelsen var knusende: «Realiteten i virksomheten, samlet sett, framstår mest som en ren politisk kampanje mot den samferdselspolitikken som føres av dagens bystyre i Oslo, og mot de enkeltpolitikerne som fremmer denne politikken.»

Aabø ble rasende.

Avslaget er et godt eksempel på hvordan den effektive PR-mannen Jarle Aabø møter sitt Waterloo. På samme tid som Aabøs talent for skandaler og oppmerksomhet løfter ham opp til posisjonen som posterboy for bilistenes interesser, svekker han sin egen sak. Interessene han representerer er legitime, og har mange sympatisører. Men Jarle Aabø er ikke akkurat de gule vestene. Eller Dag Solstad, for den saks skyld. Han er heller ingen rabulist, han er en god, gammeldags plageånd. Jarle Aabø bidrar like mye til bilistenes sak, som han gir bilen et imageproblem.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.