Debatt: Medier og juss

Radbrekker nyhetsavis uten fnugg av dokumentasjon

Professor Hans Fredrik Marthinussen og Dagbladet har ingen dokumentasjon for sitt særdeles grove angrep på Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo. Saken burde beklages og slettes.

SYMPATISØRER: Jarle Aabø har samlet stor tilhengerskare bant annet hos bompenge-protestantene Illustrasjonsfoto: Privat (innfelt) og NTB Scanpix
SYMPATISØRER: Jarle Aabø har samlet stor tilhengerskare bant annet hos bompenge-protestantene Illustrasjonsfoto: Privat (innfelt) og NTB ScanpixVis mer
Meninger

Dagbladets Marie Simonsen og hennes intervjuobjekt Hans Fredrik Marthinussen skaper storm. Påstandene som Dagbladet har publisert fra Marthinussen er svært grove og kan oppfattes som både krenkende og tarvelig. Åpenbart ønsker Marthinussen og Simonsen å ramme en nyhetsavis på falske premisser.

I morges sendte vi denne mailen til Marthinussen:

I forbindelse med et intervju du har gjort med Dagbladet er du sitert på følgende vedrørende en samferdselsbyråd og en kommunestyrerepresentant:

- Aabø framsetter også masse udokumentarbare påstander mot dem.

Vi vil med dette be deg om å dokumentere dette. Siden du hevder at vi fremsetter «masse» udokumenterte påstander, ber vi om at oversender minst 10 eksempler på "udokumenterte påstander" fra Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo eller fra hovedinnlegg skrevet av Jarle Aabø på FB-gruppen Ja til bilen.

Du er også sitert på:

- Det stjeles private bilder fra Facebook.

Vi ber om at oversender de bilder vi har publisert og som du hevder er «private».

Slik svarer jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen:

Jeg viser til Faktisk sin sak om barnevakt og Trædals tweet. Jeg ser ikke noen grunn til å bruke ytterligere tid på å dokumentere dette. Du står fritt til å saksøke meg om du mener det er injurierende påstander som jeg ikke kan dokumentere, i så fall kan jeg bruke profesjonelle til å gjøre den jobben og den som taper saken må betale for det. Noen ytterligere dialog om dette kan du ikke påregne.

Og slik avsluttes den korte email-korrespondansen med Marthinussen: Du kan altså ikke kommentere dine grove falske påstander i Dagbladet. Når det gjelder Faktisk er ikke det noen dokumentasjon, fordi Faktisk trodde vi skrev en sak der vi bruke begrepet «hver» dag. Vi brukte «per» dag. Dette tok vi også opp med Faktisk-journalist Silje gjennom denne mailen fra 11. juni:

Hei Silje. Ser du har gjort en grov feil i din artikkel om Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo. Du har rett og slett surret voldsomt. Vi har aldri brukt begrepet «hver». Kun «per». Faktisk svarte slik: Årsaken til at vi skriver «hver dag» i tittelen vår, er at mange som leste din sak trodde det var det du mente. Altså at politikerne kan få 2506 kroner hver dag til barnevakt etc.

Når det gjelder Trædals tweet har ingen dokumentasjonsverdi, fordi det han har heller ikke dekning for det han skriver. Det er sterkt beklagelig at du bidrar med falske rykter og ondsinnet sladder om et journalistisk dugnadsprosjekt. Vi ber deg om å beklage dagens artikkel i Dagbladet, fordi dine uttalelser er gitt på falske og uriktige premisser. Med vennlig hilsen Jarle Aabø

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.