Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Radikal fargeklatt i seksti

Krig, EU-kamp og historien gjentar seg. Rolf Groven også, men så har han da også rundet år og blitt en ekte 60-åring.

Påsken kommer uansett om maleren Rolf Groven nå har rundet de første 60: - Påske er en absurd høytid jeg helst ville ha avlyst. Vi stresser i køkjøring ut av byen for å oppsøke vinterens siste krampetrekninger. TV-en fylles av blodige mordgåter og tåpelige påskenøtter. Hvorfor? En makaber henrettelse i oldtidas Midtøsten skal feires. Ingen grunn til å tvile på at dette drapet fant sted; slakting og lemlesting pågår fremdeles. Det påstås at offeret døde for våre synder, våknet til liv igjen og seinere forsvant opp gjennom atmosfæren.

De som er i stand til å tro på dette, belønnes med evig liv. Dette strider mot all min fornuft, men trass vantro og motvilje, påsketur til Romsdal blir det.

KALIBER

Rolf Groven snakker. Han kommer fra Hustadvika utenfor Molde, og var naboen til Kjell Inge Røkke som liten reke. - Jeg ble født akkurat under krigens vendepunkt ved Stalingrad, sier Groven, etter at døra inn til leiligheten er åpnet. Gata heter Thomas Heftyes gate. Bemidlet og beliggende på Oslo vest.

Opp trappa til Groven bestemmer vi at intervjuet skal nedtegnes i blått & blues, med hans uttalelser like fritt sammensatt som han henter bakgrunn for egne malerier fra norsk kunsthistorie.

OLAV THON

er ingen maler fra Hallingdal. Thon sier alltid at han kom til Oslo med to tomme hender og tom lommebok, og at han elsker naturen. Nå har denne by-kremmeren sjansen til å sørge for en ekstra dose natur inn i hovedstaden også.

- Jeg har en idé til et stort veggmaleri i Bogstadveien. Handelsstanden er interessert, men bygget eies av Thon, så jeg vet ikke helt. Tanken er å male norsk natur inn i byen. Tror du ikke Thon, som er fra Hallingdal, skulle være interessert i dette? spør Groven og fortsetter.

VEGGEN I MOLDE:

- Bakgrunnen til ideen er fra Molde. Arne Nøst er i gang med å male et stort veggmaleri der. Jeg hadde også en idé til den spesielle veggen i barndommens by, og det var å male Molde slik den så ut før tyskerne bombet byen, men det fikk jeg altså ikke gjøre. Groven viser oss det kombinerte datarommet og malerstua i leiligheten. Her finner vi hjemmets lure Rolf, som er utdannet arkitekt.

- Men jeg ga opp etter fire år, fordi jeg var lei av å bytte vinduer og tegne nye toaletter.

Hans politiske rett-på-kunst-debut fant sted i 1971.

Groven er en bredpenslet provokatør. Det har han vært i over 30 år. Det er ikke få politikere han har ertet og fiket til med satire, humor og engasjement.

De lærde kunstvitere vil nok se på hans kunst med meget skeptiske briller, men det er viktig at han gidder å holde på: Groven mot øvrigheta er banneret.

- Noen som ringer deg og kjefter i etterkant?

- Nei, jeg har aldri fått noen henvendelser i etterkant fra noen politikere. De er kloke.

CHABLIS-GALLERI:

- «Ny i nord» er jeg nok kunstnerisk mest fornøyd med, men «Atomgutten» er den som jeg har solgt klart flest plakater av, sier Groven. Han som i mars ble en ekte 60-åring. Groven tror ikke at alderen vil gjøre noe fra eller til, det vil si at hans nye bilder heretter blir å finne på et sofistikert Chablis-galleri på vestkanten.

Groven tror ikke det. Derfor har han opprettet eget galleri. Samtidig gjør han ferdig en jubileumsmønstring, som skal vises i hjembygda til høsten.

- Jeg har hatt dette nettgalleriet i ett år nå, og jeg mener at et nettgalleri skal være like viktig som et galleri som ligger i ei sidegate i Oslo. Faktisk så solgte jeg et bilde fra nettgalleriet her om dagen, sier Groven, som samtidig sier at nettgalleriet ikke er den åpningen ut til hele verden som mange kanskje tror det er.

PERSIA:

- Når ble du politisk bevisst?

- Det var på en studietur til Persia i 1969. Jeg gikk på arkitekthøgskolen i Trondheim - hadde blant annet en fantastisk lærer i tegning der, Håkon Bleken - og mens mange reiste til Italia og Frankrike, reiste vi til Persia. Etter oppholdet der ble jeg veldig politisk interessert. Under studieturen ble jeg nesten arrestert av sjahens politi fordi jeg var for løsmunnet og naiv, sier Groven. På veggene i leiligheten henger landskaper, nakne damer og politiske bilder i en salig vals. Hans datter har også bilder hengende på veggene. Et tegnetalent med god fargesans og en frodig fantasi. Groven snakker ikke mye om at han føler seg forbigått.

- Det har vært et tema for mange ganger, sier Groven, som har uoffisiell norsk rekord i antall refusjoner fra Høstutstillingen. Nå er det vel rundt 30 malerier som har fått R for refusjon.

- Hvorfor alle disse «R-ene» i boka, tror du?

- Jeg er ikke en moteriktig maler, det kan nok ha noe med det å gjøre. Jeg er litt gammeldags, bondsk og knuslete, og samtidig er det nok mye misunnelse ute og går i visse kunstnerkretser. Mange har ment at jeg får mye presse i motsetning til andre.

PROPAGANDA:

- Er du ikke en propagandakunstner?

- Nei, ikke propaganda. Det var noe nazistene holdt på med, og det handlet ikke om kunst.

- Populist da?

- Noen har kalt meg det, blant andre Harald Flor i Dagbladet. Det stemmer ikke. Jeg er ingen populist som har et ønske om å male bilder som jeg tror kan komme til å skape reaksjoner i samtida. Jeg tror derimot sterkt på det jeg holder på med, selv om mange mener det ikke er slik du skal male politiske bilder. Jeg maler ikke for å fri til publikum.

- Hvorfor maler du da?

- Jeg maler bildene fordi jeg er engasjert. Samtidig er det et paradoks at folk fra Fremskrittspartiet liker det jeg gjør. Kanskje det kommer av at de forstår bildene mine, men for meg er Frp og KrF de to partiene jeg setter nederst på min politiske rangstige.

- Rik på politiske bilder?

- Nei. Det er landskapsbildene fra Lofoten og Romsdalen jeg overlever på.

- I hvilken kunsthistorisk tradisjon skal vi putte deg?

- Jeg befinner meg vel i krysningspunktet mellom det å være en avistegner og en som maler gammeldags, sier Groven. Han trekker fram gode inspirasjonskilder i malere som Hans Gude, Lars Hertervig og Erik Werenskiold. Groven viser oss et snart ferdigmalt bilde, som er uten den satiriske klo.

I gangen henger en innrammet tegning fra datterens lille hånd.

NERDRUM:

- Hun satt og tegnet dette på Kunstnernes Hus. Odd Nerdrum kom forbi, og viste hvordan hans sønn tegnet fly. Det er min eneste Nerdrum.

Groven lukker forsiktig igjen døra. Ved de hengende hager råder menneskeskapt idioti. Her hjemme raseres skolene, og Carl I. Hagen er stadig en populistisk feltherre med dansebandsveis.

Mal, Groven, for pokker!

FAKTA

Rolf Groven

Født 11.3.43 på Fræna. Arbeidersønn, mistet faren i arbeidsulykke som 13-åring.

Under oppveksten var all kultur i bygda sentrert omkring bedehus og kirke. Groven valgte ungdomshus, kino, øl og skole. Bygdas første med examen artium.

Har sønnen Harald ( 27) med ekskona sexolog Gro i Dagbladet.

Og Sanna ( 9) med samboer høyskolelærer Anne Karine.

Utdannelse: Byplanlegging, Universitetet i Manchester. Arkitekt, NTH Trondheim .

DEMONUTDRIVELSE: Med dette bildet fra 1978 fikk han hele presteskapet og alle svovelpredikantene i landet halsende etter seg.
GROVENS VERDEN: - Jeg har ingen nye politiske bilder å vise fram, så egentlig er det vel ingenting å snakke med meg om nå, sier Rolf Groven.
PORNO: Tor Erling Staff har nylig rundet 70 år. Her er han sett med Grovens øyne sammen med Leif Hagen i 1983.
«ATOMGUTTEN»: Denne gutten kom i 1977 og er en variant av «EF-gutten» fra 1972. Kanskje et av Grovens mest kjente, blant annet i plakatform.
PÅ FLUKT: 1995 og Grete Faremo var justisminister. Her er hun i Grovens strek på flukt med Carl I. Hagen. Kåre Valebrokk kjøpte maleriet.
EF-KAMP: Kåre Willoch og Trygve Bratteli i EF-kampen 1972. Dagbladet ville først ikke trykke dette bildet, fordi det fantes da visse grenser.
ONKEL Carl I. Hagen har et godt grep om barn fra vår store verden. Slik så Groven det i 1989, «Carl I. Hagen og negerbarn».
BRUDEFERD: Groven henter ofte inspirasjon fra gamle norske malere, som her - fritt etter Tidemand og Gude. Grovens «Brudeferden i Hardanger».
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media