Radio nett metallica

Internett er velegnet til tekst, litt langsom til bilder, for langsom for lyd og et mareritt for film. Fra SOLs hjemmeside kan du nå koble deg inn på Radio1.

I går fikk Norge seks nye radiokanaler. Eller seks radiokanaler fikk en ekstra frekvens. Eller Internett fikk mer lyd. Eller vår nye medieverden blir litt mer komplisert. Uansett er framtida som vanlig ikke her helt ennå. Først må lydkvaliteten bli bedre. Langt bedre.

Internett er velegnet til tekst, litt langsom til bilder, for langsom for lyd og et mareritt for film. Men alle vet det skal bli bedre, så snart overføringshastighetene forbedres. Dermed «posisjonerer» man seg. Det betyr at man plasserer seg et sted man vet man vil tape penger, i håp om at framtida vil passere forbi inngangsdøra.

I går var det SOL og Radio1 som presenterte sin nyhet. Fra SOLs hjemmeside kan du nå koble deg inn på seks Radio1 kanaler, det vil si Radio1s sendinger i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt spesialkanalene med softere musikk; Melodi FM, og yngre musikk; kanalen Voice. Det utgjør summen av Radio1s tilbud i Norge, men mere skal komme.

Konsern

Radio1 har fortid fra den gang man trodde at nærradioer skulle gi mangfold på innholdssiden i eteren. Kanalen levde lenge nesten godt, men fikk alvorlige pusteproblemer da P4 sikret seg lisensen på nasjonal reklamefinansiert radio i Norge. Da knelte lokalradioene, mens P4-gründerne ble millionærer. En konsesjonsbasert verden er sjelden rettferdig.

I dag eies en refinansiert Radio1 50/50 av Norsk Aller og internasjonale Clear Channel (verdens største radioselskap) og er blitt et reinspikka kommersielt produkt, som produserer «tre skreddersydde målgruppekanaler». Nysatsingen på nettet eies av Radio1 og SOL i fellesskap, og SOL eies igjen av Schibsted og Telenor. Er starten beskjeden, er konsernene bak store. Her skal framtidas overskudd sikres.

Blikk-boks-fi

Men da må det skje mye med overføringshastighet og teknologi. Lyden i dag er ikke hi-fi, den er blikk-boks-fi, og du skal ikke arbeide mye på nettet ved siden av før radiolinjen sliter. Men selv om lyden best fungerer som en prøve på å ha høreapparat, og selv om vi må betale telefontakst for å høre reklameradio, er dette framtida. Vi går fra hvert land sin kanal til hver mann sin kanal på en kort generasjon.

Men når man så slår på nettradioen, og tenker over hvor mye moderne teknologi som er tatt i bruk for at jeg over Internett skal kunne høre en journalist fly over Oslo i helikopter og trådløst melde at «det som vanlig går treigt på Ringveien i retning Ryen», må man jo lure på om vi virkelig trenger denne framtida så sårt.