BEDRE: - Digitaliseringen gjør at radioen kan svare enda bedre på den enkelte lytters behov, skriver artikkelforfatteren.
Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
BEDRE: - Digitaliseringen gjør at radioen kan svare enda bedre på den enkelte lytters behov, skriver artikkelforfatteren. Foto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer

Radiodagene er her nå!

Radioen har aldri stått sterkere i Norge.

Debattinnlegg

I går fortalte NRKs analysesjef at det er blitt 220 000 nye radiolyttere i år.

Samtidig stilte Anette Garpestad og Sigvald Sveinbjørnsson i en utmerket kronikk i Dagbladet spørsmålet «er radiodagene over?» Det er lenge siden det har vært enklere å svare nei på dette spørsmålet.

Jeg tror dette er grunnen: I all sin enkelhet er radio utrolig brukervennlig. Alt du trenger å gjøre er å trykke på PÅ-knappen, så kommer det et menneske som snakker sant, eller i hvert fall ljuger med stil. Radio gir deg fri tilgang til musikk du liker, og musikk du ikke visste du kunne like. Radio er levende og personlig.

Digitaliseringen gjør at radioen kan svare enda bedre på den enkelte lytters behov. NRKs nye kanal NRK P13 gir for eksempel bred plass til musikk mange musikkinteresserte har savnet å høre mer av på radioen, presentert av folk med kunnskap og evne til å formidle på underholdende vis. NRK P1+ gjør at vi daglig får takkebrev fra erfarne lyttere. Dette er ikke mulig på FM fordi det ikke er plass til flere kanaler. Streamingtjenester er også en lykkepille for folk som er glade i musikk. Men radio og streamingtjenester lever lykkelig side om side. Akkurat som walkmanen og radioen har gjort det siden 80-tallet. Noen ganger vil du velge selv, men ganske ofte er det fint at andre velger for deg.

Radioen gir deg selvsagt også tilgang til langt mer enn musikk. Mens jeg skriver dette hører nesten en million mennesker på OL på NRK Radio. I tillegg til at radio er enkelt å bruke, er styrken at den gir deg alt i en pakke: Nyheter, opplevelser, kunnskap, humor og musikk.

Det kan selvsagt hende at den radikale økningen i antall riksdekkende radiokanaler - fra fem til 40 - vil føre til fragmentering. På en måte er det nesten uunngåelig. Det rare er at det foreløpig ikke ser slik ut. Det er faktisk flere som hører på NRK P1 i år enn på samme tid i fjor. NRK P2 og NRK P3 har aldri hatt flere lyttere. Disse kanalene gir altså folk felles referanser i like stor grad som før, men i tillegg har mange fått nye favorittkanaler som gjør at de bruker mer tid på radio. Og folk laster ned podkaster, både fra de store kanalene og fra uavhengige produsenter. Podkasten og de nye mulighetene DAB-nettet gir har også en viktig demokratisk side. Nye stemmer kan slippe til og nå hele landet på en måte vi aldri har opplevd tidligere. Over tre millioner nordmenn over tolv år hører på direktesendt radio hver dag. De hører i snitt halvannen time. I all sin enkelhet har radioen aldri stått sterkere i Norge.

ARTIKKELFORFATTER: Marius Lillelien, radiosjef i NRK. Foto: Anne Liv Ekroll / NRK
ARTIKKELFORFATTER: Marius Lillelien, radiosjef i NRK. Foto: Anne Liv Ekroll / NRK Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook