Radiokrig uten tapere

Den første store lytterundersøkelsen viser at P4 holder stand. Men Kanal 24 har skaffet seg 410 000 lyttere. Begge har tjent på mediekrigen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

908 personer fra 15 år er intervjuet av MMI på oppdrag fra Dagbladet. Undersøkelsen er foretatt fra 7. til 9. januar. Den ferske konklusjonen viser at P4 den siste uka har hatt en dekning på 26 prosent. Det betyr 945000 daglige lyttere. Kanal 24 hadde 410000 daglige lyttere og en dekning på 11. NRK P1 er fortsatt soleklart størst med en dekningsprosent på 40. For NRK P2 og NRK Petre er dekningsprosenten på henholdsvis 11 prosent og 13 prosent.

P4-sympati

Håkon Kavli i MMI mener at åpningen av Kanal 24 har ført til at flere lytter på radio i Norge.

- En del av Kanal 24s lyttere ser ut til å komme på toppen av den andre lyttingen, sier Kavli.

Blant dem som har lånt øre til både P4 og Kanal 24 sier 63 prosent at kanalene er svært eller ganske like. 31 prosent av de spurte sier at de har lyttet til Kanal 24 siden den startet opp ved midnatt nyttårsaften. P4s andel av den totale lyttetida, altså markedsandelen, er på 22 prosent. Kanal 24s markedsandel er 5 prosent. Undersøkelsen viser også at lytterne har mest sympati med P4 i de mange konfliktene mellom de to kommersielle kanalene. 48 prosent sier at de har støttet P4 i striden om frekvensbytte og navnekifte. Ni prosent har hatt sympati med Kanal 24 i konfliktene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.