Radiospilling er gull

Kurt Nilsens «Never Easy» var den mest populære norske låta på radiokanalene i 2005. En låt på radio-listene er avgjørende for at den blir en hit.

-  Uten radiospilling hadde vi ikke solgt så mange plater. Radio skaper hits, sier Kurt Nilsen-manager Jan Fredrik Karlsen. Ifølge radiolista Hit 4O var Kurts «Never Easy» den mest populære norske låta på radiokanalene i 2005, med 6700 spillinger. På P3 var Kurt nummer to. Han har skrevet både tekst og melodi til låta.

-  Hvor mye fikk Kurt fra TONO i fjor?

-  Vi uttaler oss aldri om økonomi, men jeg kan si at det dreier seg om et betydelig beløp, sier Jan Fredrik Karlsen.

Turbonegers «High on Crime» toppet fjorårets spilleliste på P3 med 440 avspillinger. Som Dagbladet skrev i går havner 90 prosent av musikken TONO krever vederlag for, i gruppa som gir minst penger til opphavsmannen. For spilling på P1 og P3 vil det si 60 kroner per minutt.

Kunne fått mer

For P3-spillingen fikk «High on Crime»-komponistene Thomas Seltzer og Knut Schreiner trolig en TONO-avregning på 79 000 kroner. I tillegg kommer store penger fra konserter og utenlandske radiostasjoner.

Men Turbo-duoen kunne fått mer. Mandag krevde flere kjente, norske artister en større del av pengene vederlagsbyrået TONO krever inn fra kringkastere og andre som framfører musikk offentlig. I dag får klassiske komponister flere ganger bedre betalt per minutt for sine verk enn populærkomponistene. Klassisk musikk er imidlertid sjeldent å høre på de største kanalene.

Med en markedsandel på over 40 prosent, har P1 flest lyttere. I fjor lå P1 Big Bangs «Saturn Freeway» på platespilleren 132 ganger. Det ga låtskriver Øystein Greni rundt 24 000 kroner i TONO-penger.

 MEST POPULÆR: Kurt Nilsens «Never Easy» toppet radiolista Hit 40 i fjor. Manager Jan Fredrik Karlsen (t.v.) ønsker ikke å si hvor mye Nilsen fikk fra TONO i fjor, men sier det var et «betydelig beløp». Foto: GORM K. GAARE
MEST POPULÆR: Kurt Nilsens «Never Easy» toppet radiolista Hit 40 i fjor. Manager Jan Fredrik Karlsen (t.v.) ønsker ikke å si hvor mye Nilsen fikk fra TONO i fjor, men sier det var et «betydelig beløp». Foto: GORM K. GAARE Vis mer

Mer norsk

I seg selv regnes radiospilling som svært viktig i markedsføringen, og plateselskapene bombarderer radiokanalene med plater. For to år siden kom ukjente Odd Nordstoga med et brak inn i norsk platebransje. Mange mente at suksessen skyldtes at han nærmest ble adoptert av P1.

Av konkurransehensyn vil ikke P4 oppgi antall spillinger. Men etter det Dagbladet erfarer, spilles de mest populære låtene et par ganger i døgnet i en periode som kan strekke seg over ett år. I beste fall gir det 730 spillinger.

Det er Gavin DeGraws «Follow Through» som topper P4s liste. Den laveste minuttverdien for spilling på P4 er 19 kroner. Fra norsk TONO får amerikanske DeGraw dermed trolig 41 000 kroner for låta.

I sin konsesjon har P4 et krav om å spille minst 35 prosent norsk musikk. I 2006 har Norges nest største radiokanal planer om å øke dette tallet betydelig.

-  Det skyldes at det lages så mye bra musikk, og at det er musikk som folk flest ønsker å høre, sier programdirektør Trygve Rønningen.