Råflott

Så sparker de fra igjen, og da er det bare å holde seg fast, for så smittende er dansegleden når Oslo Danse Ensemble rydder scenen.

Om gruppen økonomisk lever fra hånd til munn, eller rettere fra hånd til fot, så er dette et av de største overskuddsforetak i norsk kulturliv. Etter ti produksjoner og utsolgte turneer for Riksteatret Norge rundt, har de til og med overskudd på publikum.

Fem nye verk

I går presenterte ODE fem nye danseverk, alle i deres egen moderne showdansstil, elegant, engasjerende underholdning presentert med humor, dyp innlevelse og formfullendt energi.

Fra heftig storbypuls i Mia Michaels «Transitional Illumination», via de lange, rene klassiske linjer i Jeff Amsdens/Ray Charles' «Georgia», hvor solisten Christopher Huggins' absolutte hengivelse fylte en heller banal koreografi, til Jo Strømgrens nye «Kraak», er disse danserne helt førsteklasses scenekunstnere.

Ekspressiv energi

Lone Torvik, Pia Elton og Katarina Bakkedal Bozic som Strømgrens tre kvinner behersker hvert sitt avgrensete territorium i nydelig balanse mellom ekspressiv energi og myk ettertenksom følsomhet. Før kompaniet avslutter forrykende med Wayne McKnights 60-tallsshow «Swizzlesticks», med gangsterbruder, rockeringer og den rene orgie av villvestromantikk (høyere stiletter og mer glitter har du aldri sett på Aker Brygge), roterer ensemblet om stjernen Arlene Wilkes i Christopher Huggins' «Tryin' Times» til musikk av bl.a. Roberta Flack.

Wilkes er et midtpunkt hvor hun enn er, og i dette gatemiljøet danser hun en blues med et sug av ensomhet som er uforglemmelig.

Men det er helheten som løfter dette kompaniet. Ta imot!

SHOW: Det spruter og gnistrer når Oslo Danse Ensemble rydder scenen. Tett driv og eleganse hele kvelden igjennom.