Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Dagbladet mener:

Raja gjør det rette

Det er all grunn til å støtte forslaget om å forby spillreklame fra utlandet på norske kanaler.

NYTT FORSLAG: Hittil har det ikke vært mulig å forby aggressiv spillreklame fra aktører som er basert i andre EØS-land. Det vil kulturminister Abid Raja gjøre noe med, og det er all grunn til å støtte ham. Foto: Erlend Aas / Scanpix
NYTT FORSLAG: Hittil har det ikke vært mulig å forby aggressiv spillreklame fra aktører som er basert i andre EØS-land. Det vil kulturminister Abid Raja gjøre noe med, og det er all grunn til å støtte ham. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer
Meninger

Kulturminister Abid Raja (V) vil sørge for at det ikke lenger skal være mulig å sende spillreklamer fra utlandet på norske kanaler. Det er et godt tiltak det er all grunn til å støtte. I Norge er det egentlig bare regulerte aktører som Norsk Tipping og Rikstoto som har lov å reklamere for spill, men hittil har det ikke vært mulig å stanse reklame fra kanaler som er etablert i andre EØS-land. Nå kan Medietilsynet få i oppgave å pålegge norske aktører å hindre reklame som ikke er i tråd med norsk lov.

I stortingsmeldingen «Alt å vinne» fra 2017 kom det frem at nesten to av tre nordmenn i voksen alder deltar i pengespill i løpet av et år, og at rundt tre prosent av befolkningen er såkalte risikospillere. Mange av de som ringer hjelpelinjen for spillavhengige forteller at de har spilt med lånte penger. Mange har spillegjeld, og opplever avhengigheten som en tung psykisk belastning.

Nettbaserte pokerspill og kasinospill, som opererer i raskt tempo og lover gratisspill og bonuser, regnes som de mest avhengighetsskapende, og over halvparten av samtalene som kommer inn til hjelpetelefonen handler om slike spill fra tilbydere som opererer utenfor det regulerte markedet. De regulerte norske aktørene er forhindret fra å markedsføre seg så hissig. Det er derfor potensielt mye å vinne på å gjøre slike spill mindre tilgjengelige for norske spillere.

Det regulerte spillmarkedet i Norge er også basert på paradokser. For det første er det et paradoks at en adferd som er skadelig for mange danner økonomisk grunnlag for viktige satsinger innenfor idrett og kultur, ved at en betydelig del av overskuddet til de regulerte aktørene må investeres i gode formål.

Det er også verd å diskutere utslagene av prioriteringene som sier at norske spillere bør flyttes fra det uregulerte til det regulerte markedet, noe som gjør at Norsk tipping fra 2014 har kunnet tilby kasinospill for å konkurrere med aktører i andre land. Likevel er det en god begynnelse å prøve å begrense nordmenns tilgang til lokkemat.

Dette vil så klart gjøre hverdagen noe vanskeligere for en tv-kjempe som Discovery, som har levd godt på inntektene fra spillreklamen. Men med tanke på hva for et uføre både spillerne og familiene deres kan komme uti hvis de blir spillavhengige, bør Discovery og de andre aktørene som protesterer kunne forstå at her er det menneskelige hensyn som veier tyngre.

Hele Norges coronakart