LEDER

Dagbladet mener:

Raja gjør det rette

Det er all grunn til å støtte forslaget om å forby spillreklame fra utlandet på norske kanaler.

NYTT FORSLAG: Hittil har det ikke vært mulig å forby aggressiv spillreklame fra aktører som er basert i andre EØS-land. Det vil kulturminister Abid Raja gjøre noe med, og det er all grunn til å støtte ham. Foto: Erlend Aas / Scanpix
NYTT FORSLAG: Hittil har det ikke vært mulig å forby aggressiv spillreklame fra aktører som er basert i andre EØS-land. Det vil kulturminister Abid Raja gjøre noe med, og det er all grunn til å støtte ham. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Kulturminister Abid Raja (V) vil sørge for at det ikke lenger skal være mulig å sende spillreklamer fra utlandet på norske kanaler. Det er et godt tiltak det er all grunn til å støtte. I Norge er det egentlig bare regulerte aktører som Norsk Tipping og Rikstoto som har lov å reklamere for spill, men hittil har det ikke vært mulig å stanse reklame fra kanaler som er etablert i andre EØS-land. Nå kan Medietilsynet få i oppgave å pålegge norske aktører å hindre reklame som ikke er i tråd med norsk lov.

I stortingsmeldingen «Alt å vinne» fra 2017 kom det frem at nesten to av tre nordmenn i voksen alder deltar i pengespill i løpet av et år, og at rundt tre prosent av befolkningen er såkalte risikospillere. Mange av de som ringer hjelpelinjen for spillavhengige forteller at de har spilt med lånte penger. Mange har spillegjeld, og opplever avhengigheten som en tung psykisk belastning.

Nettbaserte pokerspill og kasinospill, som opererer i raskt tempo og lover gratisspill og bonuser, regnes som de mest avhengighetsskapende, og over halvparten av samtalene som kommer inn til hjelpetelefonen handler om slike spill fra tilbydere som opererer utenfor det regulerte markedet. De regulerte norske aktørene er forhindret fra å markedsføre seg så hissig. Det er derfor potensielt mye å vinne på å gjøre slike spill mindre tilgjengelige for norske spillere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer