Rapper Cadillac og Big Mac

Nå plasseres produktreklamen direkte i låtene - mot god betaling.

McDonalds lanserer en storslått markedsføringskampanje i håp om å vinne tilbake den tapte plassene i folkets hjerter og på middagsbordene.

Ifølge Media Guardian tilbyr nå hurtigmatgiganten klekkelige belønninger til rapartister, som nevner Big Mac i sangtekstene sine.

Pengene vil bli betalt etterskuddsvis, og rapstjerner som Snoop Dogg, Jay-Z og 50 Cent kan få mellom en og fem dollar for hver gang en låt blir spilt på radio.

Betaler for radiotid

Markedsføringsbyrået Maven Strategies har blitt leid inn for å gjennomføre dette prosjektet.

De har allerede vært i kontakt med flere plateselskap og fått inn flere mulig bidrag.

Mcdonalds understreker at de forbeholder seg retten til å godkjenne det ferdige resultatet, men vil ellers ikke blande seg inn i den kreative prosessen.

- Risikoen involvert ved forhåndsbetaling er eliminert. Hvis en artist ikke leverer, er det ingen utgifter for kunden. Du betaler kun for prestasjonene, sier direktør for Mavens, Tony Rome til Advertising Age.

So, so, come on, come on. DON\'T get swung on, swung on. It\'s the knick-knack-patty-whack still riding cadillacs. Family
off the streets, made my homies put the baggies back.«Get Back», Ludacris. Produktfoto: CADILLAC
So, so, come on, come on. DON\'T get swung on, swung on. It\'s the knick-knack-patty-whack still riding cadillacs. Family off the streets, made my homies put the baggies back.
«Get Back», Ludacris. Produktfoto: CADILLAC Vis mer

Planen er at flere av disse sangene skal nå FM-bølgene allerede til sommeren.

Jakter på de unge

Hiphop rangeres som den nest populære musikkgenren i USA, etter rock.

Den etter hvert enorme industrien, som omsetter for to milliarder dollar årlig, har blitt en attraktiv arena for markedsføring mot den yngre generasjonen.

Ifølge Rome er hiphop med på å gi de forskjellige varemerkene troverdighet og anerkjennelse blant de unge.

Maven hadde i fjor et liknende oppdrag for ginmerke Seagram`s. Fem artister slo til, blant andre Petey Pablo med «Freek-a-leek».

Sangen ble nummer to på Bilboards topp 50-liste for 2004. Følgende tekst ble spilt mer enn 350.000 ganger på radio i USA:

«Now I got to give a shout out to Seagram\'s Gin. Cause I`m drinkin` it and they payin` me for it.»

Protesterer

Den amerikanske lobbyistgruppen Campaign for a Commercial-Free Childhood er ikke noe spesielt fornøyd med gigantenes nyeste påfunn. De beskylder selskapet for å angripe et ungt publikum der overvekt er et konstant, overhengende problem.

- De dumper en av sine mest fettholdige, kaloririke produktene på barn på en måte, som gjør at barna ikke en gang skjønner hva som er i ferd med å skje, sier grunnleggeren av gruppen, Susan Lind til Fox News.

Musikkbransjen har også blitt kraftig provosert over det de selv kaller «McDonalds kyniske forsøk på å få troverdighet blant de unge».

Siden selskapet i dette tilfellet fraskriver seg alt ansvaret og risiko, og overlater til artistene å lage en hit, før de er villig til å åpne lommeboka.

Den britiske raperen Ty mener at dette er et godt eksempel på hvordan tankegangen til de store selskapene ødelegger hiphopmusikken.

- Dette er litt av et giftig konsept. De betaler raperne for å nevne Big Mac, men vil ikke investere i hiphopmusikken, sier Ty til The Independent.

Også redaktøren for Media Week, Tim Burrowwes, reagerer på denne kampanjen.

- Dette er en god strategi for McDonalds, men hva gjør det med troverdigheten til artistene, når fansen får vite at de får betalt for å snakke om det?, sier han til The Independent.

Uenighet

Sjef for det norske plateselskapet Pass It, Julian Alexander, med Equicez og Philip i stallen, er ikke like skeptisk til tanken, som sine utenlandske kollegaer.

- Så lenge låten ikke heter Big Mac og mesteparten av sangen ikke handler om det samme, synes jeg bare det er morsomt, sier han til Dagbladet.no

Heller ikke den norsk hiphop-bestefaren Tommy Tee synes det gjør noe. Med en klar forutsetning, vel og merke.

- Den dagen de greier å lage mat som ikke gjør meg kvalm, skal jeg få det til.

Aslak fra Gatas Parlament mener derimot at det hadde vært helt uaktuelt med et slikt samarbeid.

- Av alle firmaer som kunne tenke seg å sponse oss, er McDonalds det siste jeg kunne tenke meg å leke med. De fucker opp regnskogen og selger drittmat til fattigfolk. Det er umoralsk og de burde skjerpe seg.

Han er også uenig i prinsippet om at noen skal bestemme over hva han skal formidle.

- Når jeg lager musikk sier jeg det jeg har lyst til å si og det som er vikig å få sagt. Ikke det man tjener mest mulig spenn på.

Velprøvd konsept

Produktplassering i hiphoptekster er langt fra en ny ide. I 1986 fikk Run DMC 1,5 millioner dollar for låten «My Adidas». På fire knappe linjer blir varemerket nevnt tre ganger:

My Adidas cuts the sand of a foreign land
with mic in hand I cold took command
my Adidas and me both askin P
we make a good team my Adidas and me

På 90-tallet reklamerte MC Hammer villig vekk for de amerikanske hurtigmatkjedene Kentucky Fried Chicken og Taco Bell i sine sangtekster.

Det er ingen tvil om at en slik indirekte reklame fungerer. Noe Busta Rhymes og P.Diddy beviste med sin 2002 hit «Pass the Courvoiser», som førte til en gedigen salgsøkning av dette konjakkmerket.

Ifølge American Brandstand, som registrer alle varemerkene som blir nevnt i sangtekstene på Billboards topp 20-singelliste, var Cadillac det merke, som fikk mest oppmerksomhet i fjor. Tett etterfulgt av Hennessey, Mercedes, Rolls Royce og Gucci.

BIG MAC-RIM: En til fem dollar får aristene hver gangen deres låt med ordet Big Mac blir spilt på amerikansk radio.
HÅPER Å GJENTA SUKSESSEN: Ginmerke Seagram`s hadde en liknende kampanje i fjor. En av låtene, «Freek-a-leek» med Petey Pablo ble spilt i overkant av 350.000 ganger i fjor.
BANKET MERCEDES: Fra fjerde plass i fjor med 46 sanger til første plass i år med hele 70 toppsanger som omhandlet det legendariske bilmerke.
HIPHOP DOMINERER: Det var kun en låt, som ikke tilhører hiphop-sjangeren, med referanser til et varemerke. Jessica Simpsons «With You» inneholder ordet Levi`s.
NYKOMMERE: Rolex, Dom Perignon, MTV og Victoria`s Secret har alle blitt hedret med tekstplass i 2004.
DESINGFAVORITT: 49 ganger ble Gucci nevnt i fjorårets mest populære låter. Konkurrentene Burberry og Prada, som var en tur innom topplisten til <a href="http://www.agendainc.com/brandstand04.pdf">American Brandstand</a> i 2003, var ikke like hippe i 2004.
KONJAKK-REKLAME: P.Diddy og Busta Rhymes lagde nærmest en hederssang til Courvoiser med hiten «Pass the Courvoiser» i 2002.