Rapper kremrollene

De fast ansatte skuespillerne på Den Nationale Scene i Bergen får aldri de feteste hovedrollene. De går til kjendiser utenfra. I dag lanserer teatersjefen sitt høstprogram med nye biroller til de fast ansatte.

Herborg Kråkevik, Rut Tellefsen, Lasse Lindtner, Anne Marie Ottersen og Bjarte Hjelmeland har det til felles at de har hatt store roller på Bergens stolte teaterhus i det siste. Uten å være ansatt der.

- Slik det er nå, kunne teatret ligget hvor som helst. Det er ikke noe som viser at det ligger i Bergen, sier skuespillernes tillitsvalgte, Kim Kalsås.

Han reagerer på det han mener er en planmessig nedprioritering av staben ved teatret. På det meste var det over 40 fast ansatte skuespillere på Den Nationale Scene. Nå er det knapt 20 tilbake, og de får bare unntaksvis hovedrollene på sitt eget teater.

Frustrasjon

- Staben er nå så liten at det er umulig å fylle et repertoar med fast ansatte. Innleide krefter er nødvendig, sier Kalsås.

- Hvorfor klager dere da?

- Fordi enkelte roller som naturlig ville ha gått til medlemmer av det faste ensemblet, ikke går dit likevel fordi de som blir innleid utenfra, kan stille krav til både rolle og økonomi. Krav som fast ansatte ikke kan stille. Vi har arbeidsplikt. Det er klart noen blir frustrerte.

- Så dere får ikke hovedroller nettopp fordi dere er fast ansatte?

A-lag og b-lag
A-lag og b-lag Vis mer

- En skuespiller som blir bedt om å flytte til Bergen et halvt år, gjør ikke det for en liten birolle. Og slik skyves de fast ansatte lenger ned på rollelisten enn vi ellers ville ha gjort.

For langt

- Men det at Den Nationale Scene går med stort overskudd, er vel et tegn på at kjendiser trekker publikum?

- Det er naturlig at teatersjefen ber en gjest om å spille i et nytt stykke, men når femti prosent av skuespillerne er innleide, har det gått for langt.

- Hvor mange fast ansatte burde det vært i Bergen?

- Det ville vært naturlig med 28- 29 skuespillere i ensemblet.

- Blir det bedre teater av fast ansatte?

- Et fast ensemble kan bedre jobbe og utvikle seg sammen. Dessuten blir publikum bedre kjent med skuespillerne. Hva hadde bergensteatret vært uten Lothar Lindtner, Rolf Berntsen og Helge Jordal? Her på teatret har vi for øvrig gjort mange gode oppsettinger på 90-tallet med fast ansatte i de store rollene. Et eksempel er Bentein Baardsons egen oppsetting av «Hellemyrsfolket».

Vil ha dialog

Baardson er altså den teatersjefen som nå hyrer kjendisnavn til teatret.

- Vi vil ikke skru tida tilbake, og det er best å ha en dialog med ledelsen om disse spørsmålene, sier Kalsås, som også sitter i Skuespillerforbundets styre.

Men hvis dialogen ikke løser problemene, varsler han hardere kamp for de fast ansatte - og mot leiekontrakter - i de kommende forhandlingene med teatrene. De omstridte kontraktene er strengt tatt i strid med arbeidsmiljøloven, men likevel tillatt fordi Skuespillerforbundet har gått med på å gi teatrene dispensasjon fra loven.

bente.froytlog@dagbladet.no

trygve.aas.olsen@dagbladet.no

PUBLIKUMSDRAGER: Kjendisskuespilleren Herborg Kråkevik har dratt publikum for teatersjef Bentein Baardson på Den Nationale Scene i Bergen.