NORWEGIAN-sjef:   Bjørn Kjos.
NORWEGIAN-sjef: Bjørn Kjos.Vis mer

Råtne vilkår i luftfarten

Pilotene hadde grunn til å streike i vår.

Meninger

Flyselskapet Norwegian leder an i utviklingen av det nye arbeidslivet. Det siste, som Dagbladet skrev fredag, er at 24 innleide piloter, hvorav 23 utenlandske, ikke får forlenget kontrakten i bemanningsselskapet de er ansatt i, men må betale selskapet drøyt 200000 kroner for opplæring som har vært nødvendig for at de skal kunne fly Norwegians maskiner. Pilotene er ansatt i bemanningsbyrået ARPI Aviation og får ikke forlenget den første seksmånederskontrakten som utløper i august/september.

Grunnen er at Norwegian ikke lenger har jobb til dem. Halvparten av pilotene ble først ansatt på toårskontrakter. De skal ha forlatt sikre, faste jobber til fordel for jobb i bemanningsbyrået og har bedt både byrået og Norwegian avklare hvordan de skal komme seg ut av den kinkige situasjon.

Pilotene skylder store beløp for opplæring de har fått for å få nødvendige sertifikater til å fly Norwegians Boeing 737-fly. Mens de har oppdrag for Norwegian ble de trukket 2000 euro i måneden. Etter dette vil de ha et økonomisk problem. En mulighet skal være at gjelda fryses til pilotene begynner i bemanningsselskapet OSM.

At de innleide pilotene nå bokstavelig talt står på bar bakke, illustrerer en arbeidssituasjon som i økende grad fortoner seg svært usikker. Norwegian opererer globalt og tilpasser seg global konkurranse. Det har ført til opprettelse av basestasjoner i utlandet, innleie av piloter og kabinpersonale fra bemanningsbyråer på lokale lønnsvilkår. Dette har utløst langvarige konflikter mellom Norwegian og selskapets ansatte. Under tarifforhandlingene i vår ble det brudd i meklingen og en elleve dager lang streik. Den rammet både selskapet, de ansatte og tusenvis av passasjerer som hadde planlagt reiser. Midt under streiken omstrukturerte Norwegian selskapet og plasserte de ansatte i nye datterselskaper. Løsningen på streiken ble at de norske pilotene fikk en garanti om fast jobb i tre år. Ingen vet hva som skjer når garantiperioden er over. Da må de kanskje få jobb gjennom byråer.

Saken om de gjeldstyngede innleide pilotene viser at Pilotforeningen i vår hadde grunn til å slåss for sine ansettelsesvilkår.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook