MISTER KONTROLLEN: - Å være her minner meg om hvorfor film er så viktig for meg, sier skuespiller Maria Bonnevie (40), som for tiden sitter i juryen i sideprogrammet Un Certain Regard under Filmfestivalen i Cannes. - Det har vært store spørsmål i livet jeg har fått besvart gjennom film. Foto: Inger Merete Hobbelstad / Dagbladet.
MISTER KONTROLLEN: - Å være her minner meg om hvorfor film er så viktig for meg, sier skuespiller Maria Bonnevie (40), som for tiden sitter i juryen i sideprogrammet Un Certain Regard under Filmfestivalen i Cannes. - Det har vært store spørsmål i livet jeg har fått besvart gjennom film. Foto: Inger Merete Hobbelstad / Dagbladet.Vis mer

- Rart og magisk

Men Maria Bonnevie (40) syntes det var vanskelig å reise fra datteren for å være jurymedlem i Cannes.

CANNES (Dagbladet): - Det var helt absurd, sier Maria Bonnevie. 

Onsdag gikk hun oppover den røde løperen i Cannes, i anledning at hun er jurymedlem i sideprogrammet Un Certain Regard under verdens viktigste filmfestival, som går av stabelen i rivierabyen.

- Det var som om jeg stod ved siden av meg selv. Det var rart og magisk. Det er sirkus og forestilling samtidig. Og så er det også en uskyld i Cannes, på vegne av filmen. Denne opplevelsen gjør det enda klarere hvorfor film er så viktig for meg. Tenk at jeg skal få lov til å se tyve filmer, og gå inn i andre verdener der alt blir forhøyet.

Vanskelig å dra fra datteren
Så, hvorfor er film så viktig?

- Jeg tenker det har vært store spørsmål i livet jeg har fått besvart gjennom film. De handler ofte om valg mennesker gjør, også de gale. Og så må man liksom gjennom de gale valgene også. Det er noe med det intenst menneskelige som kommer frem på film, som gjør at du kan sitte i kinosetet og tenke «nei, ikke gjør det!». Og så plutselig er det en historie om stor romantikk som virker større enn livet selv, som kan få deg til å miste kontrollen helt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel måtte Bonnevie tenke seg om før hun sa ja da forespørselen kom fra Festivalen. Jobben ville innebære å forlate datteren på halvannet år, som er hjemme sammen med Bonnevies kjæreste Fredrik Skavlan.

- Jeg gikk noen runder. Men så kom jeg frem til at dette var en mulighet som kanskje bare kom én gang i livet. 

- Fredrik er uredd
En av filmene Bonnevie skal vurdere i Un Certain Regard-programmet er svenske Ruben Östlunds «Turist», der norske Lisa Loven Kongsli spiller den kvinnelige hovedrollen. Lenge gikk det faktisk rykter om at Bonnevie og Skavlan var tiltenkt hovedrollene i filmen, som handler om et par som får nye problemer etter at de blir utsatt for et snøskred, og mannen redder seg selv mens kvinnen beskytter barna. Ryktene var ikke sanne.

- Men jeg vet faktisk at Fredrik ikke ville gjort noe sånt, sier Bonnevie.
- Ikke at jeg dømmer det moralsk, for jeg tror ingen vet hvordan de ville handlet i en slik stund. Men vi har vært i en lignende situasjon en gang.

Dette var den gangen Bonnevie og Skavlan var på isbjørnsafari på Svalbard.

- Og så ble det snøstorm og vi skiltes, og jeg ble sittende igjen i en av scooterne og måtte holde vakt med rifle mens guidene jobbet for å få oss løs. Og så plutselig så vi langt unna en enslig scooter komme i vår retning, og det var Fredrik som kom tilbake etter oss. Han er en veldig uredd i slike situasjoner.

Rørt og beæret
Bonnevie har vært i Cannes to ganger før, fordi hun har spilt i filmer som har deltatt i konkurransen: I danske «Rekonstruksjon», som vant Camera d'or i 2003, og i russiske «Utestengelsen» fra 2007. Andrej Zvyagintsev, som regisserte den siste, deltar også i årets hovedkonkurranse. Den skal Bonnevie prøve å få sett, når hun ikke sitter i mørket med én av filmene hun selv skal bedømme. Det er noe annet å se en film som jurymedlem enn som kinogjenger, medgir hun.

- Det er veldig spesielt. Jeg føler meg rørt og litt beæret. Før første visning sa vi i juryen lykke til til hverandre, på en litt høytidelig måte. Det er flott å få lov til å mene noe.