Den siste tida har nyhetsbildet vært preget av NRKs omstridte, og nå avsluttede, samarbeid med influenseren Sofie Steen Isachsen (28), bedre kjent som Sophie Elise.
Flere har kritisert måten NRK har håndtert denne debatten på, samt at de lenge har brukt unnskyldningen om et yngre publikum som en forsvarstale til hvorfor de valgte å inngå et ansettelsesforhold med den profilerte influenseren i utgangspunktet.

Diskuterer massiv klagestorm
- Dette er en podkast vi trenger i NRK. Vi har en tydelig strategi om å treffe både unge målgrupper og treffe bredt i samfunnet, uttalte redaksjonssjef Rune Lind i Underholdningsavdelingen da podkasten ble lansert.
La ned favoritt
Under sin deltakelse i diskusjonsprogrammet «Debatten» forsvarte også kringkastingssjef Vibeke Fürst i liknende ordelag.
- 60 000 omtrent følger denne podkasten, og én tredjedel av de som følger denne podkasten - de finner annet tilbud som gjør at de blir kjent med NRKs bredere tilbud, sa kringkastingssjefen som forsvar for podkastens tilstedeværelse på NRKs plattformer.
Mens debatten raste rundt NRKs valg om å fortsette samarbeidet med Sophie Elise, valgte også NRK å offentliggjøre at det populære talkshowet «Kåss til kvelds», legges ned. Det har vakt reaksjoner fra både seere, profiler og medieeksperter.
Ifølge seertall Dagbladet har fått innsyn i kan det også virke som om NRK i «Kåss til kvelds» sitt tilfelle ikke valgte å prioritere de unge målgruppene.

NRK-sjef: - Lei meg
Dobbelt så mange unge
Nylige tall viser nemlig at «Kåss til kvelds» har hatt et snittall på 537 000 seere, hvorav 63 000 av disse, er i aldersgruppa 10-29 år.
Til sammenlikning viser også tall at talkshowet «Lindmo» bare har 31 000 seere i samme aldersgruppe.
Med det hadde altså «Kåss til kvelds» omtrent like mange seere i NRKs prioriterte målgruppe, som podkasten «Sophie og Fetisha» hadde lyttere totalt, og mer enn det dobbelte av unge tilskuere sammenliknet med «Lindmo».
Likevel valgte altså NRK å legge ned programmet.
Vanskeligere å skrote Lindmo
Karl Fredrik Tangen er førskolelektor ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania, med strategi som ett av sine ekspertområder.
Han tror nedleggelsen av programmet kan være forårsaket av at NRK, i likhet med andre, må se seg nødt til å endre på finansieringsmodellen sin.

Sjokket etter bruddet
Han understreker at han ikke vet noe om årsaken til hvorfor NRK velger å legge ned det populære programmet, og uttaler seg på generelt grunnlag.
- Jeg vet ikke hvorfor de velger å legge det ned, men jeg tror ikke dette er gjort med letthet. Det er jo også noe politisk ved det, at de nå må nærme seg statsbudsjettets finansieringsmodell på en annen måte enn det de har gjort tidligere. Jeg tror også det muligens hadde vært vanskeligere for dem å skrote Lindmo, ettersom det har vært et internt program som har vart i NRK-systemet i en årrekke.

Også NRK bekrefter at økonomi var foranledningen til kanselleringen av talkshowet, etter at kanalen endte opp med et effektivt kutt på over 500 millioner kroner i statsbudsjettet for 2023.
- Programmet legges ned som en del av et kutt NRK ble pålagt i 2023. Veldig synd, men flere populære serier på radio og tv måtte tas av eller flyttes til neste år, sa konstituert direktør for Marienlystdivisjonen, Charlo Halvorsen til Dagbladet etter at det ble kjent at det var over for programmet.

- Blir med videre
- Rart strategisk valg
Byråleder i mediebyrået Flokk Media, Espen Barås Bye, sier at han oppfatter kanselleringen av «Kåss til kvelds» som en «rar» strategisk avgjørelse for NRK.
- Det er et rart strategisk valg. Nå vet vi jo foreløpig ikke hva de kommer til å erstatte det med, men dette programmet har jo veldig mange yngre seere, sier Bye til Dagbladet.
Byrålederen sier at han har stor forståelse for at kanalen må gjøre kutt, men synes det er merkelig at kanalen har valgt å droppe et program med så stor suksess for kanalen.

- At de klarer å holde snittet på en halv million seere er jo kjempebra. I kombinasjon med «Lindmo» kunne de hatt to unike stolper på fredag og lørdag, som hadde vært en kjempegevinst for dem.
Byrålederen sier at NRKs generelle fokus på å rekruttere unge innholdskonsumenter er nødvendig langsiktig.
- De unge er jo de som ser minst av og bruker minst tid på NRKs innhold. Derfor er det veldig viktig for NRK som merkevare å nå ut til de yngre, og å bygge ut denne posisjonen. Det er veldig viktig å tenke langsiktig, og derfor framstår dette også som veldig kortsiktig tenkt, sier Bye videre.
Klaget inn
Ikke bare mediekjennere, men også flere kjente profiler har reagert på at NRK droppet talkshowet.
- Jeg vil gi støtte til programmet som et flott tilskudd i helgeunderholdninga. Jeg er imponert over redaksjonen som har fått til et så fint program, sa NRK-legenden Ingvild Bryn til Dagbladet.
- Jeg synes det var en uforståelig avgjørelse. Jeg er jo ikke noe sjef, men jeg reagerer som en kollega og venn, uttalte NRK-kollega Live Nelvik.
Blant seerne lot heller ikke reaksjonene vente på seg.

Reagerer på NRK: - Uforståelig
Underskriftskampanje
En av de som har reagert kritisk etter at programmet ble tatt av lufta er Marcus Salvesen (25).
I skuffelse over statskanalens beslutning valgte han å starte en underskriftskampanje for å forsøke å holde programmet på lufta.
- Jeg ble overrasket selv over hvor mange som delte min reaksjon. Jeg fikk opp ett push på telefonen og gikk inn på NRK på Facebook, og allerede da var det hundrevis av reaksjoner. Nå er det tusenvis, og enkelte har gått så langt som å klage det inn for Kringkastingsrådet, sier han til Dagbladet om hva som motiverte ham til å starte kampanjen.

- Såpass «nørd» er vi
Programmet, mener Salvesen, hadde egenskaper som mangler ellers på NRKs flater, og var samlende på tvers av aldersgrupper.

- Jeg synes Kåss til kvelds var et friskt pust på TV og i underholdningsbransjen generelt. Det var et program som samlet hele familien, om du var ti eller 80 år gammel.
- Jeg synes det er trist om NRK som statsfinansiert kanal ikke skal høre på 500 tusen seere. Det svekker publikums tillit, sier han videre.
Kortsiktige utslag
Dagbladet har stilt NRK en rekke spørsmål knyttet til innholdet i saken. Ifølge TV-sjef Arne Helsingen har rikskringkasteren måttet gjøre tøffe prioriteringer.
- NRK har måttet gjøre noen tøffe prioriteringer i år, og vi er forberedt på at det vil gjøre noe utslag på kanaloppslutningen på kort sikt. Vi har tro på at innholdet vi kommer med framover blir valgt av mange, enten de ser det på kanal eller strømmer.