Per Heimly:

Raser mot ny lov

Stjernefotografen Per Heimly raser mot den nye retusjeringsloven: - Hvem faen er det som har funnet på noe så dumt?

FORBANNET: Fotograf Per Heimly er forbannet på den nye retusjeringsloven. - Jeg driter langt i å forholde meg til den, raser Heimly. Foto: Anders Grønneberg
FORBANNET: Fotograf Per Heimly er forbannet på den nye retusjeringsloven. - Jeg driter langt i å forholde meg til den, raser Heimly. Foto: Anders Grønneberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

1. juli i år trådte den nye markedsføringsloven i kraft. Den krever at all reklame hvor kropper eller hud har blitt endret på ved hjelp av retusjering, må merkes med et standardmerke. Formålet med loven er å hindre kroppspress.

Loven har allerede fått mye oppmerksomhet, og norske influensere har liten tro på at loven fungerer som tenkt.

Det er ikke bare instagrammere og kjendiser som kommer til å få kjenne på konsekvensene av de nye bestemmelsene. Det gjør også profesjonelle fotografer.

Stjernefotograf Per Heimly (50) er ikke sparsommelig med kraftordene han bruker om den nye loven.

- Jeg tenker det er en ekstremt dårlig aprilspøk. Det er et prakteksempel på hvordan byråkratiet i Norge fungerer, hvor det sitter totalt inkompetente folk og bestemmer noe de ikke vet noe om, tordner Heimly og fortsetter:

- Hvem faen er det som har funnet på noe så dumt? Det er ikke til å tro. Det er pinlig, rett og slett.

BILDEFUSK: Samtidig som debatten går rundt barn og unges mentale helse og påvirkning fra sosiale medier, driver flere Instagram-stjerner med retusjering av egne bilder. Kine og Jonas avslører tre av de verst retusjerte bildene til en av de aller største på Instagram - Kim Kardashian. Vis mer

Ser svart

Det er Barne- og familiedepartementet (BFD) som har utarbeidet loven. Regelverket gjelder for retusjerte bilder i reklame og markedsføring, men om Per Heimly må stemple bildene han poster på sine egen nettside, får han ikke et konkret svar på.

EKSEMPEL: Dette stempelet må brukes på bilder som faller inn under den nye retusjeringsloven.
EKSEMPEL: Dette stempelet må brukes på bilder som faller inn under den nye retusjeringsloven. Vis mer

- Regelverket gjelder dersom formålet med publisering er markedsføring overfor forbrukerne - altså reklame. Kunst, dokumentar, journalistikk eller private ytringer er ikke omfattet hvis ikke formålet er reklame, sier ekspedisjonssjef Erik Saglie i Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen i BFD.

Per Heimly mener loven vil skape enorme problemer for fotografer.

- Det vil bli helt umulig å jobbe som fotograf uten å bryte loven hvis man ikke stempler bildene sine. For alt som blir laget, både musikkvideoer, motebilder, dokumentarfoto og så videre må stemples med et ekstremt stygt merke. Det vil ødelegge verk, sier den kjente fotografen.

Heimly sier likevel at han har forståelse for bakgrunnen for lovendringen.

- Det er ikke et kjempestort verdensproblem, mener Heimly.

HAI: En familie fra Lofoten ble vitne til noe spektakulært da de var på fisketur i Lofoten. Der filmet de nemlig en nysgjerrig Brugde som kom for å hilse. Sønnen la videoen ut på TikTok og har nå over 6 millioner avspillinger. Fotograf: Nina Sandsund. Video: Jonas Andersen Vis mer

Fargejustering utløser merkeplikt

Per Heimly påpeker at han ikke endrer kroppsstørrelse eller retusjerer verkene i særlig stor grad.

- Jeg retusjerer litt uren hud, justerer farger, gjør bildene litt skarpere og så videre. Dette er noe alle fotografer gjør.

PROTEST: Heimly har tydelig markert bildet med stempelet «retusjert person». Foto: Per Heimly
PROTEST: Heimly har tydelig markert bildet med stempelet «retusjert person». Foto: Per Heimly Vis mer

Forbrukertilsynet har ansvar for å håndheve loven. De sier at om man endrer for eksempel farger eller justerer kontraster, så må fotografene merke bildene som retusjert, da dette vil endre på hudfargen.

- Det vil si at dersom man etterbehandler med lys, farge, kontrast, skygger, og liknende, vil dette kunne endre hudfargen til menneskene i et bilde eller videoen, og merkekravet vil som hovedregel inntre om dette brukes i reklame, sier Bente Øverli, avdelingsdirektør i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet.

- Skjønner dere at loven kan være svært hemmende for profesjonelle fotografer?

- Vi har forståelse for at kravet virker inngripende på fotografer, sier Øverli, og legger til at de har tatt initiativ til å avholde et møte med Norsk Fotografforbund for å diskutere loven.

SVART HULL: Tidligere har svarte hull bare blitt illustrert med tegninger av hvordan NASA mener de ser ut. Onsdag ble det første faktiske fotografiet av romfenomenet presentert. Video: National Science Foundation Vis mer

Svekket troverdighet

Fotosjefen i Dagbladet, Frank Karlsen, mener at loven nok har kommet overraskende på mange fotografer.

- Loven har sine gode intensjoner, men bærer preg av å ikke ha involvert fagmiljøer på tvers. Vi som utøver fotojournalistikk i pressen, lever av troverdighet og manipulerer ikke bilder, påpeker han.

REAGERER: Per Heimly under en utstilling med Ari Behns verker på Galleri Varden på Jeløya i 2020. Foto: Fredrik Hagen / NTB
REAGERER: Per Heimly under en utstilling med Ari Behns verker på Galleri Varden på Jeløya i 2020. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer

Karlsen sier at bruk av begrepet «photoshopping» gir inntrykk av dette er det samme som manipulering.

- Det vi tradisjonelt foretok oss i mørkerommet tidligere, gjør vi nå digitalt. Det å justere hvitbalanse, farger og skarphet, er ikke det samme som å legge til eller fjerne fysiske elementer i et bilde.

Gikk tilbake på endring

Saglie i Barne- og familiedepartementet sier at saken har vært på offentlig høring.

- Både loven og forskriften har vært på offentlig høring, men det kom ikke særlige høringssvar om fotografers synspunkter, sier han til Dagbladet.

SJOKKERER: Reklamefilmen for en parfyme fra Layer'r Shot har skapt raseri. Nå er reklamen droppet, og selskapet beklager. Foto: Skjermdump Vis mer

Han sier det opprinnelig ble foreslått noen unntak fra merkeplikten som ble antatt å ikke bidra til kroppspress, men at de gikk tilbake på det.

- Unntak som først ble foreslått i høringen, men som vi ikke har gått videre med, er endret hårfasong og øyevipper, skjulte sår og blåmerker, skjulte enkeltstående kviser og endret farge på lepper.

Vil bli kriminell

Bryter man loven, kan man bli bøtelagt, men Forbrukertilsynet sier deres primære arbeidsmetode vil være å gi rådgivning.

- Det er dette vi har fokus på nå ettersom regelverket nylig har trådt i kraft og det er et stort behov for veiledning, sier Øverli i Forbrukertilsynet.

Likevel påpeker hun at bøteleggelse kan finne sted.

- Men ser vi vesentlige eller gjentatte lovbrudd, vil vi kunne sanksjonere mot slike tilfeller. Hvert tilfelle må vurderes konkret, og lovbrudd vi vurderer som alvorlige eller gjentakende vil kunne føre til økonomiske konsekvenser.

TILGRISET: Leonardo da Vincis verdenskjente maleri ble søndag 29. mai utsatt for hærverk. Video: Twitter / B.T. Vis mer

Stjernefotografen Per Heimly har ingen planer om å høre på Forbrukertilsynet.

- Jeg kommer overhodet ikke til å følge denne loven. Som en fri kunstner og fotograf driter jeg langt i å forholde meg til den idiotien. Jeg oppfordrer alle andre til en total boikott av loven, freser han overfor Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer