Raser mot reklame fra TV 2-profiler

Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen reagerer kraftig på at TV 2s profiler kan promotere kommersielle produkter på sosiale medier. TV 2 mener det er uproblematisk.

KRITISK: God kveld Norge-programlederne Marte Bratberg og Niklas Baarli er to av TV 2s profiler som annonserer for flere produkter på sosiale medier. Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen mener det er problematisk. Foto: TV 2.
KRITISK: God kveld Norge-programlederne Marte Bratberg og Niklas Baarli er to av TV 2s profiler som annonserer for flere produkter på sosiale medier. Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen mener det er problematisk. Foto: TV 2. Vis mer
Publisert

Flere av TV 2s mest kjente tv-profiler bruker sosiale medier til å legge ut reklame og annonser for produkter.

«God kveld Norge»-programlederne, Marte Bratberg og Niklas Baarli er blant disse. Begge har en stor følgerskare på Instagram, med henholdsvis 138 000, og 59 000 følgere.

Bratberg har blant annet reklamert for sykler to ganger på Instagram, og har også reklamert for Honda, Gant og Klarna. Baarli har hatt kommersielle samarbeid om fotoprint og gaming pc-er.

Kampanje omtalte saken først, og fokuserte på annonsene fra Bratberg og Baarli.

- Problematisk

Presseekspert, Gunnar Bodahl-Johansen reagerer kraftig på at TV 2 lar kanalens profiler inngå kommersielle samarbeid.

- De bygger opp en merkevare gjennom å bli profilert av TV 2, og da vil de selvfølgelig utnytte sin merkevare ved å selge seg selv til høystbydende i det kommersielle markedet. Jeg synes det er problematisk. Det er med på å viske ut skille mellom kommersiell virksomhet og programskapende virksomhet, sier Bodahl-Johansen til Dagbladet.

Han fortsetter:

- Det har med troverdighet å gjøre. Vi må kunne få lov til å se på tv, uten å forbinde vedkommende som opptrer med et kommersielt produkt, sier Bodahl-Johansen.

Bratberg og Baarli har blitt forelagt kritikken fra Bodahl-Johansen. De ønsker ikke å kommentere saken, og henviser til TV 2.

Les svar fra TV 2s pressesjef, Jan-Petter Dahl, lenger ned i saken.

- Ikke i sesong

En annen TV 2-profil som har hatt flere kommersielle samarbeid er tidligere «Senkveld»-programleder Helene Olafsen. På Instagram har hun nærmere 230 000 følgere.

Fra Olafsen begynte i «Senkveld» høsten 2018, har hun blant annet hatt annonser for Go Surf, Lexus, GoPro og The North Face på sin Instagram-profil.

Olafsen påpeker overfor Dagbladet at hun ikke har hatt kommersielle samarbeid mens «Senkveld» har vært i sesong.

- Det er en del av avtalen min, sier Olafsen til Dagbladet.

Hun har blitt forelagt kritikken, men ønsker ikke å kommentere saken ytterligere, og henviser til pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl.

Olafsens tidligere medprogramleder i Senkveld, Stian Blipp, har også hatt flere kommersielle samarbeid på Instagram. Han har 342 000 følgere, og har blant annet reklamert for Intel, Bodylab og COD Mobile.

Dagbladet har siden mandag gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Stian Blipp. Han er forelagt kritikken, men opplyste tirsdag ettermiddag at han var opptatt. Han har siden ikke besvart Dagbladets henvendelser.

Pressens integritet og troverdighet

I pressens etiske regelverk: Vær Varsom-plakaten, er det flere punkter som omhandler pressens integritet og troverdighet.

2.2: «Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller spekulasjoner om inhabilitet».

2.4: «Redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler, herunder motta penger, varer, eller tjenester, som kan oppfattes å være kompensasjon fra utenforstående for redaksjonelle ytelser».

2.6: Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.

Kilde: Vær Varsom-plakaten

Strikkemerke, bøker og foredrag

Dorthe Skappel er i likhet med Baarli og Bratberg tilknyttet «God kveld Norge». På Instagram har hun flere ganger promotert sitt eget strikkemerke, Skappelstrikk.

Dorthe Skappel er forelagt kritikken, men ønsker ikke å kommentere saken.

Programlederansvarlig i TV 2, Kristoffer Reinsfelt Arnesen skriver følgende i en sms til Dagbladet: «Vi i TV 2 kommenterer av prinsipp ikke enkeltavtaler med våre enkeltprofiler».

Dag Otto Lauritzen har også vært tilknyttet TV 2 i en årrekke med programmer som «På tur med Dag Otto» og «Kompani Lauritzen». I tillegg er han årlig reporter for TV 2 under Tour de France. Han har også brukt Instagram til å promotere egne kommersielle tjenester, derav sine egne bøker og foredrag. Han har også i enkelte tilfeller hatt innlegg merket med reklame for Finish Line.

Dagbladet har vært i kontakt med Dag Otto Lauritzen, og forelagt kritikken for ham. Han forteller at han nå er veldig opptatt med innspilling av «Kompani Lauritzen», og henviser til TV 2.

- Helt naturlig

TV 2s pressesjef, Jan-Petter Dahl mener det er uproblematisk at profilene inngår kommersielle samarbeid.

- Bratberg og Baarli jobber i begrensede stillinger i TV 2, hvor de har en mindre stillingsbrøk. Det er derfor helt naturlig at de har andre inntektskilder - blant annet gjennom sponsede innlegg i sosiale medier, sier Dahl til Dagbladet.

Jan-Petter Dahl uttalte tidligere til Kampanje at ved begrensede stillinger i TV 2, så er det uproblematisk at tv-profilene får dele sponset innhold. I tillegg godkjenner TV 2 samarbeidene.

- Grensen går i hvert fall her ved at Bratberg og Baarli jobber begrensede stillinger. De har langt fra en hundre prosent stillinger, så de livnærer seg også på denne måten. Det har ikke vi noe problem med, sa Dahl til Kampanje.

Ved en fast stilling måtte det bli gjort en ny vurdering, sa Dahl.

Han sier at TV 2 godkjenner samarbeidspartnerne til profilene.

- Vi godkjenner de ulike samarbeidspartnere og har selvsagt et stort fokus på at ingen av samarbeidspartnerne skal komme i konflikt med den redaksjonelle jobben de gjør for oss, sier Dahl til Dagbladet.

Når det gjelder Dorthe Skappel og Dag Otto Lauritzen sier Dahl:

- For både Dorthe Skappel og Dag Otto Lauritzen er deres kommersielle aktiviteter i sosiale medier forhåndsgodkjent av TV 2.

Om Blipp og Olafsens arbeidsforhold svarer Dahl:

- Både Stian og Helene hadde mulighet til å gjøre kommersielle samarbeid i periodene de var mellom sesonger med «Senkveld» og disse ble fortløpende godkjent av TV 2.

- At profiler har forskjellig type tilknytning til de forskjellige mediehusene er ikke noe nytt i den mediehverdagen vi alle lever i, avslutter Dahl.

VOLDSOM KRANGEL: I den nye realityserien «Tufte» blir vi bedre kjent med Olaf Tufte, familien hans og rolaget. Og under et treningsopphold i Italia bryter det ut i en voldsom kraangle mellom Olaf og Erik på rolaget. Video: TV 2 Vis mer

- Ekstremt streng

Per Edgar Kokkvold er tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund, og forteller at norsk presse har svært strenge etiske normer når det gjelder integritet og troverdighet. Han presiserer overfor Dagbladet at han uttaler seg på generelt grunnlag.

Han forteller at norsk presse har svært strenge etiske normer når det gjelder integritet og troverdighet.

- Mange medier i land som er naturlig å sammenlikne oss med er mye sløvere, sier Kokkvold til Dagbladet.

Når det gjelder kommersielle interesser er Kokkvold klar på hva han mener.

- Min personlige mening er at man skal være ekstremt streng. Man skal så langt det er mulig skille det kommersielle og redaksjonelle. Men praksisen er ikke like streng overfor underholdningsjournalister. Medielederne plikter likevel til å vurdere om det svekker deres troverdighet på noen måte.

- De som driver i medier som er avhengig av troverdighet bør holde seg unna annen type virksomhet. Man skal aldri svekke skillet mellom journalistikk og reklame. Det plikter medieledere å vurdere når de får slike forespørsler.

Kokkvold påpeker også at det er en forskjell på folk som er ansatt i kanalen og frilansere.

- Medieledere er strengere overfor sine egne, enn de føler de kan være overfor folk som bare er delvis knyttet til redaksjonen eller mediet.

- Kan ikke forsvares

Gunnar Bodahl-Johansen undres over hvorfor faste ansatte skal underlegges strengere regler enn de som har et begrenset arbeidsforhold hos kanalen.

- De som i langt større grad enn andre profilerer TV 2 og NRK, hvorfor skal de da ikke være underlagt det samme strenge regime? Publikum ser på dem som en del av TV 2 eller NRK. Derfor blir det for meg veldig lite interessant om vedkommende har fast ansettelse eller kontrakt med TV 2, sier Bodahl-Johansen.

Vær varsom-plakaten sier at journalister ikke kan ta på seg reklameoppdrag. Dagbladet har undersøkt Instagram-profilene til både TV 2s nyhetsankere og sportsankere. Ingen av disse har hatt annonser på sine profiler.

Bodahl-Johansen mener at reglene bør utformes slik at det, uansett sammenheng, er en tydelig forskjell på reklame og redaksjonelt arbeid.

- Vi ser at de vil ikke være fast ansatt, for da blir de underlagt et strengt regime, men de kan tjene masse penger på virksomheten de driver. Det er den medievirkeligheten vi opplever, men jeg mener det ikke kan forsvares av den grunn. Det må være sånn at folk som ser på tv, slipper å tenke på at profilene selger sitt produkt i en annen kanal, sier Bodahl-Johansen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer