Raser mot reklame fra TV 2-profiler

Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen reagerer kraftig på at TV 2s profiler kan promotere kommersielle produkter på sosiale medier. TV 2 mener det er uproblematisk.

KRITISK: God kveld Norge-programlederne Marte Bratberg og Niklas Baarli er to av TV 2s profiler som annonserer for flere produkter på sosiale medier. Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen mener det er problematisk. Foto: TV 2.
KRITISK: God kveld Norge-programlederne Marte Bratberg og Niklas Baarli er to av TV 2s profiler som annonserer for flere produkter på sosiale medier. Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen mener det er problematisk. Foto: TV 2. Vis mer
Publisert

Flere av TV 2s mest kjente tv-profiler bruker sosiale medier til å legge ut reklame og annonser for produkter.

«God kveld Norge»-programlederne, Marte Bratberg og Niklas Baarli er blant disse. Begge har en stor følgerskare på Instagram, med henholdsvis 138 000, og 59 000 følgere.

Bratberg har blant annet reklamert for sykler to ganger på Instagram, og har også reklamert for Honda, Gant og Klarna. Baarli har hatt kommersielle samarbeid om fotoprint og gaming pc-er.

Kampanje omtalte saken først, og fokuserte på annonsene fra Bratberg og Baarli.

- Problematisk

Presseekspert, Gunnar Bodahl-Johansen reagerer kraftig på at TV 2 lar kanalens profiler inngå kommersielle samarbeid.

- De bygger opp en merkevare gjennom å bli profilert av TV 2, og da vil de selvfølgelig utnytte sin merkevare ved å selge seg selv til høystbydende i det kommersielle markedet. Jeg synes det er problematisk. Det er med på å viske ut skille mellom kommersiell virksomhet og programskapende virksomhet, sier Bodahl-Johansen til Dagbladet.

Han fortsetter:

- Det har med troverdighet å gjøre. Vi må kunne få lov til å se på tv, uten å forbinde vedkommende som opptrer med et kommersielt produkt, sier Bodahl-Johansen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer