TILBAKE IGJEN: Stella Mwangi gir ut singelen «Bad As I Wanna Be» den 29. juni. Det er det første hun gir ut etter at faren mistet livet i ei trafikkulykke i januar.
Foto: Håkon Eikesdal
TILBAKE IGJEN: Stella Mwangi gir ut singelen «Bad As I Wanna Be» den 29. juni. Det er det første hun gir ut etter at faren mistet livet i ei trafikkulykke i januar. Foto: Håkon EikesdalVis mer

Raser mot Stellas narkoflørt

- En artist som har gått på trynet i Eurovision bør gjøre alt for å vekke oppmerksomhet.

(Dagbladet): Artisten Stella Mwangi (25) har holdt seg unna rampelyset siden hun i januar mistet faren i en trafikkulykke.

Fredag 29. juni er hun imidlertid tilbake igjen med singelen «Bad As I Wanna Be» - som har et omslagsbilde som lever opp til navnet på låta.

Mwangi er avbildet i profil mens hun med døsige øyne inhalerer det som kan se ut som en cannabis-sigarett. Hun har selv lagt ut bildet i sosiale medier, hvor hun skriver:

«Fortell dem at jeg er så slem som jeg har lyst å være».

Det setter sinn i kok.

- Problematisk - Det er et problem at hun som idol og artist «flasher» cannabis på denne måten, og det er garantert noen som lar seg påvirke. Jeg har alltid oppfattet henne som en positiv person i musikkmiljøet, men at hun nå profilerer seg på denne måten, og må ty til dette miljøet, er rett og slett skuffende, sier Knut Reinås, leder i Forbundet mot rusgift.

NY SVEIS, NYTT IMAGE: Stella Mwangi inhalerer det som kan se ut som en cannabis-sigarett på sitt nye albumcover.
NY SVEIS, NYTT IMAGE: Stella Mwangi inhalerer det som kan se ut som en cannabis-sigarett på sitt nye albumcover. Vis mer

Han får støtte av Adrian Farner Rogne - leder i ungdomsorganisasjonen Juvente - som jobber med ruspolitikk og forbygging.

Rogne mener det er mye hasj-glamorisering i musikkindustrien, og at det ikke er uvanlig for mange artister å bruke cannabis som markedsføring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er i utgangspunktet dumt å glamorisere narkotika på denne måten, men jeg tror ikke ungdom og fans lar seg påvirke. Det er ikke veldig heldig av henne å bruke cannabis som markedsføring, men det er ikke noe jeg blir provosert over, sier Rogne.

- Trist Singelen er første smakebit på et album som kommer seinere i år. Organisasjonen Ungdom mot narkotika mener det er uheldig at hun promoterer seg på denne måten, men tror ikke bildet vil appellere til målgruppa hun prøver å nå.

- Det er trist at Mwangi ikke her bruker sin popularitet hos barn og ungdom til å bygge opp under dem. Hun framstår med dette bildet som lite gjennomtenkt i hvilke verdier hun ønsker å stå for overfor sine fans, skriver Ungdom mot narkotika i en epost til Dagbladet.

- Ungdom Mot Narkotika registrerer at Mwangi velger å bruke et bilde som kan antyde hasjrøyking i promoteringen av seg selv som artist. Vi tror imidlertid ikke dette er et bilde som appellerer til målgruppen hun prøver å nå.

Mwangis plateselskap EMI stiller seg uforstående til kritikken.

- Dette er tatt på en fotoshoot i Kenya, hvor vi ikke var til stede. Vi syns det er et flott bilde, og når folk hører låta, vil de se at coveret passer til musikken, sier head of promotion i EMI, Ida Lyxzén, da hun blir konfrontert med kritikken.

- Hva har hun i munnen?

- Jeg vet ikke, men jeg har sett noen av de andre bildene i samme serie, og det ser det ut som en sigar. Andre artister har gjort langt drøyere ting enn dette. Det er ikke slik at Stella røyker noe annet enn en sigar, og det er ikke problematisk, sier Lyxzén.

- Søker oppmerksomhet Sist fredag var Mwangi også med på andre del av rapbattle-konkurransen National Cypher - som skal kåre Norges beste rapper. Dagen etter skal hun ha vært involvert i en slåsskamp under Nicki Minaj-konserten i Oslo Spektrum.

I fjor vant hun Melodi Grand Prix, og representerte Norge i Eurovision i Düsseldorf. Til tross for at oppmerksomheten var stor her hjemme, røyk hun ut i semifinalen, og nådde ikke finalen med sin «Haba haba». På høsten deltok hun i reality-konkurransen «Skal vi danse» på TV2.

PR-ekspert Jarle Aabø i Aabø og co. mener at artister må gjøre det de kan for å dra oppmerksomheten mot seg i et krevende marked. 

- Hva hun har i munnen aner jeg ikke, men en artist som har gått på trynet i Eurovision bør gjøre alt for å vekke oppmerksomhet. Skal man nå ut med musikken, må man bruke sterke virkemidler, og det er det hun gjør her. Det kan igjen kan føre til platesalg, sier Aabø.

Til det sier Lyxzén følgende:

- Vi har valgt det coveret som vi mener passer til låtens uttrykk, og mente at dette bildet var det beste, sier Lyxzén.

EUROVISION: Stella Mwangi representerte Norge i Eurovision i 2011, men gikk ikke videre til finalen. 
Foto: Håkon Eikesdal
EUROVISION: Stella Mwangi representerte Norge i Eurovision i 2011, men gikk ikke videre til finalen. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer