Barberhøvelprodusenten Gillette har fått massiv kritikk - og ros - etter at de begynte å jobbe for å hindre såkalt giftig maskulinitet. Vis mer

Kontroversiell Gillette-reklame

Raseriet mot Gillettes #metoo-reklame kan forstås, men er feilslått

Vi må snakke om maskulinitet på en bedre måte

Kommentar

Hvis man ikke en gang kan stole på at Gillette-reklamene hyller tradisjonell maskulinitet, hvem kan man stole på da? En slik følelse av skuffelse synes å skingre gjennom hylet som oppsto etter at barberingsgiganten lanserte sin nye reklamefilm, der slagordet «the best a man can get» er vridd til «the best a man can be». Reklamefilmen henviser til metoo-bølgen, tar opp mobbing og press gutter imellom og oppfordrer menn til å være gode forbilder for guttene som vokser opp.

Gillette vet naturligvis at måten å få oppmerksomhet på i en flimrende medietid, er å gå inn i betente debatter. Og oppmerksomhet ble det. På et blunk hadde snutten avfødt det som føltes som tre tusen kronikker, noen som hyllet Gillette for å gå inn i kampen mot «giftig maskulinitet», noen som lurte på om det ikke var dobbeltmoralsk å ville kapitalisere på å utfordre et ideal merkevaren så til de grader har vært med på å bygge opp.

Men mest påfallende var raseriet i forskjellige kommentarfelt. Videoen ble anklaget for å være hatefull mot menn, alle menn, og påføre dem skam over å være mann.

Det er nok en overfølsom tolkning. Reklamefilmen har menn i nær sagt alle roller, den viser menn som tråkker over grenser og andre menn som griper inn. Når det er sagt, er det mulig å forstå de som føler de lever i et kulturelt klima der det lav terskel for å snakke nedsettende om menn.

Under de opphetede metoo-debattene var det ikke alle som skilte mellom menn som trakasserer og menn i sin alminnelighet; eller bruke «maskulinitet» som et negativt ord uten å presisere at det er en destruktiv form for maskulinitet som skaper trøbbel, ikke maskulinitet som sådan. Jeg husker da Ghita Nørby kunne si «Jeg synes generelt at menn er så dumme» i et VG-intervju i 2013, uten å bli utfordret på det. Det er bare ett eksempel på uttalelser der det ville kommet massiv kritikk hvis en mann hadde sagt det samme om kvinner.

Men dette bør ikke hindre noen, heller ikke brushodene i kommentarfeltet, i å erkjenne at en del av problemene noen menn skaper for seg selv og andre, er forbundet med kjønn, med synet på hva menn skal kunne være og gjøre, og med mannsidealer som er arvet fra en annen tid.

Når kultur og populærkultur igjen og igjen har vist frem lederen og den seksuelle erobreren som den mest attråverdige mannen, er det ikke rart at det finnes menn som blir overkjørende i forsøkene på komme nærmere dette forbildet. Når så mange gutter og menn underkommuniserer at de er ensomme eller triste og oppsøker lege for sent, må det sees i sammenheng med at det å vise følelser og sårbarhet i hundrevis av år ble betraktet som noe umandig. Når idealer blir utdaterte eller belastende, må de revurderes og justeres, ikke minst av hensyn til dem idealene har blitt satt opp for - i dette tilfellet menn.

Egentlig er budskapet i Gillette-filmen bare at du skal være grei, og oppfordre andre til å være det. Å være med på å gjøre noe med den siden av maskuliniteten som er aggressiv og selvdestruktiv, kan gjøre det lettere å beundre maskulinitet, det staute og lekne og beskyttende som også assosieres med den. Slik sett er reklamefilmen en hyllest av nettopp dét den beskyldes for å angripe.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.