KOMMENTARER

Kontroversiell Gillette-reklame

Raseriet mot Gillettes #metoo-reklame kan forstås, men er feilslått

Vi må snakke om maskulinitet på en bedre måte

Barberhøvelprodusenten Gillette har fått massiv kritikk - og ros - etter at de begynte å jobbe for å hindre såkalt giftig maskulinitet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Hvis man ikke en gang kan stole på at Gillette-reklamene hyller tradisjonell maskulinitet, hvem kan man stole på da? En slik følelse av skuffelse synes å skingre gjennom hylet som oppsto etter at barberingsgiganten lanserte sin nye reklamefilm, der slagordet «the best a man can get» er vridd til «the best a man can be». Reklamefilmen henviser til metoo-bølgen, tar opp mobbing og press gutter imellom og oppfordrer menn til å være gode forbilder for guttene som vokser opp.

Gillette vet naturligvis at måten å få oppmerksomhet på i en flimrende medietid, er å gå inn i betente debatter. Og oppmerksomhet ble det. På et blunk hadde snutten avfødt det som føltes som tre tusen kronikker, noen som hyllet Gillette for å gå inn i kampen mot «giftig maskulinitet», noen som lurte på om det ikke var dobbeltmoralsk å ville kapitalisere på å utfordre et ideal merkevaren så til de grader har vært med på å bygge opp.

Men mest påfallende var raseriet i forskjellige kommentarfelt. Videoen ble anklaget for å være hatefull mot menn, alle menn, og påføre dem skam over å være mann.

Det er nok en overfølsom tolkning. Reklamefilmen har menn i nær sagt alle roller, den viser menn som tråkker over grenser og andre menn som griper inn. Når det er sagt, er det mulig å forstå de som føler de lever i et kulturelt klima der det lav terskel for å snakke nedsettende om menn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer