Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ratchet og Clank 2 rett rundt hjønet

Platformheltene Ratchet og Clank returnerer til høsten, og de er ikke redde for bråk.

LOS ANGELES (Dagbladet.no): I USA heter spillet «Going Commando», men i Norge vil det bare kalles «Ratchet & Clank 2». Kjært barn har mange navn, og til høsten kan vi altså få møte de to platformyndlingene igjen, denne gangen i en mer brutal og actionspekket innpakning.

Det er det amerikanske selskapet Insomniac som utvikler spillet for PlayStation 2. Insomniacs president Ted Price var i den forbindelse på E3-messen for å vise fram spillet til pressen.

- Målet vårt med «Ratchet & Clank» var å endre platformsjangeren, ved å introduserte våpen og rollespillelementer - og ikke bare gå rundt og samle ting. Vi solgte riktignok 1,7 millioner kopier av spillet, men likevel var vi ikke helt fornøyde. Derfor gjennomtenkte vi alt til oppfølgeren, og utfordret sjangertenkningen og endret reglene enda litt til, sa Price.

Spillet starter der det første spillet slutter. Ratchet og Clank har levt på sine laurbær, og blitt «feite på junkmat», som Price sier. Ratchet får en dag en telefon fra sjefen i Mega Corp., som ansetter ham som kommandosoldat.

Ratchet vokser i denne omgang med utfordringene han møter, og starter med fire livspoeng - men han vil ha oppimot 80 livspoeng mot slutten av spillet. Poengene får han ved å drepe fiendene, og plukke opp boltene de etterlater seg. Han kan også kjøpe fire typer rustning gjennom spillets gang.

Men det er ikke bare Ratchet som blir sterkere, også fiendene blir støre og dermed farligere. De største fiendene kan ha opptil 120 livspoeng, og kan gjøre stor skade på Ratchet hvis de treffer med slagene sine - da hjelper det ikke at også disse fiendene kan kle seg i rustning.

I spillet har man tilgang på 19 våpen, som alle kan oppgraderes til sterkere og mer effektive versjoner av seg selv. Våpnene er stadig like kreative, for ekspempel «synthenoidene», som er små venner som svever over Ratchet og skyter på fiendene som kommer i veien. Du kan også modifisere våpnene i ulovlige butikker, og tilføre dem egenskaper som gift. I tillegg får Ratchet tilgang på 11 nye duppedingser med forskjellige egenskaper, blant annet en hangglider og en «spiderbot» (en liten eksplosiv robot du kan sende ut for å rekognisere, og samtidig bruke til å sprenge fiender.)

Istedet for de sedvanlige «minispill», har du har her såkalte «megaspill». Det er en fin måte å tjene bolter på - og dermed livspoeng. I gladiatorarenaer kan du for eksempel kan slåss mot 60 fiender med en tidsfrist på 60 sekunder, og lignende utfordringer. Du kan prøve deg på «space combat», eller race lange løp med svevesykkel - opptil ti ganger så lange baner som i det første spillet.

Spillet byr på ny og bedre kunstig intelligens hos fiendene. De sover ikke lenger på jobb, men er svært oppmerksomme. I tillegg kan de gjemme seg og overraske deg - og har de først sett deg, gir de seg ikke før en av dere er kverket.

Generelt virker «Ratchet & Clank 2» mørkere enn det første spillet på grunn av de kraftigere våpnene og sterkere fiendene, men som Tim Price sier:

- Det er fortsatt en morsom og tullete historie. Det er store sjanser for at du vil humre mye under spillets gang.

ALT ER GJENNOMTENKT: Tim Price, til venstre, var ikke helt fornøyd med «Ratchet and Clank». Nå kommer oppfølgeren.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media