Raus Mehldau

Mer vital og inspirert triojazz fra The Village Vanguard.

Guttorm Guttormsen Quartet Trivelig ‘70-tallgjenhør.

Diverse artister Gjenutgivelsesserie med Bill Evans Trio, Cannonball Adderley Sextet, Thelonious Monk, Milt Jackson/Wes Montgomery og Blue Mitchell Sextet.

CD: Det nærmer seg to år siden «House on Hill», den forrige «reine» Brad Mehldau-plata, utkom. I mellomtida har vi fått to Metheny/Mehldau-album samt den klassiske «Love Sublime» med Mehldau og sopranen Renée Fleming, men først nå med «Brad Mehldau Trio Live» er pianisten tilbake i det formatet der han er aller best, i trio på The Village Vanguard. (For tredje gang på plate).

DOBBELTALBUMET med mer enn to og en halv times spilletid består av det beste fra trioens fem kvelder på den legendariske New York-klubben i oktober 2006. Mehldau selv står for utvalg og produksjon, og sammen med bassist Larry Grenadier og trommeslager Jeff Ballard lager han formidabel triojazz av egne låter, standardene «The Very Thought of You» og «More Than You Know», Chico Buarques myke «O Que Será», Jimmy Heaths «C.T.A.» og John Coltranes «Countdown». Som vanlig inkluderer han et par pop-importer, denne gang Noel Gallaghers «Wonderwall» og Chris Cornells «Black Hole Sun», og utforsker den siste til innerste trevl i en 23’30-versjon, mer enn fire ganger så lang som Soundgardens originalversjon på «Superunknown».

HØSTEN 07 var Ballard fortsatt relativt ny i trioen, og med sitt mer beatorienterte og muskuløse trommespill enn forgjengeren Jorge Rossy var han åpenbart en inspirerende makker for særlig Mehldau’ disse kveldene. Det resulterer i musisering med en enorm gnist og vitalitet, musikerne virker både mer på hugget og forunderlig nok bedre integrert som trio enn da de spilte på Cosmopolite i Oslo et drøyt år seinere. En helt annen henvendelseskraft og autoritet løfter dette albumet opp blant århundrets store pianotrioplater så langt.

I SISTE halvdel av 1970-åra var saksofonist/fløytist/komponist Guttorm Guttormsen (f. 1950) en av de mest markante stemmene i den unge og fremadstormende norske jazzen. Kvartettplatene hans, «Soturnudi» (1975) og «Albufeira» (1979), gjenutgis nå på én cd og i begrenset vinylopplag av Lars Mørch Finboruds Plastic Strip/Jazzagression Rec., og byr på morsomme gjenhør med melodiøse, livlig spilte originaler der Charles Lloyd og Herbie Mann fløyteblunker litt i bakgrunnen. Bassist Carl Morten Iversen er stødig med på begge platene, mens piano og trommer ivaretas med glød og driv av henholdsvis Brynjulf Blix/Espen Rud («Soturnudi») og Rune Klakegg/Jørgen Næss («Albufeira»). Dette er ung norsk jazz fra før Jazzlinja i Trondheims tid, og som sådan eksempel på at talentene klarte å lære seg faget den gangen også.

MER RETRO: I disse paradisiske tider for fans av gjenutgivelser byr veteranprodusenten og plateselskapsgründeren Orrin Keepnews (85) på nok et slipp i sin sobert utstyrte «Keepnews Collection»-serie, et utvalg plater han utga på Riverside og Milestone mellom 1953 og 72. Dermed er Thelonious Monks «Brilliant Corners» (1956) her igjen, med Monk, Ernie Henry, Sonny Rollins, Oscar Pettiford og Max Roach; videre Bill Evans Trios «Portrait in Jazz» (1959); «Bags meets Wes!» (1961) – Milt Jackson og Wes Montgomery med kompet Wynton Kelly, Sam Jones og Philly Joe Jones; Blue Mitchell Sextets «Blue Soul» (1959) og endelig The Cannonball Adderley Sextets «In New York» – et 1962-opptak fra The Village Vanguard. Høreverdig og vel så det, alt sammen, og som det heter: Til glede for gamle og nye lyttere.