Ravel spilt med nennsom hånd

Utsøkt Ravel fra Håvard Gimse

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

m/Kringkastingsorkestret,

dir.: Arvid Engegård

Universitetets Aula, Oslo

KONSERT: Da inviterte nemlig Kringkastingsorkestret til ny superlørdag i Universitetets Aula, med Arvid Engegård på dirigentplass.

Det ble et møte mellom to ulike måter å nærme seg musikken på.

Gimses ledige og smidige, med et sporende gehør for alle de subtile lagene i Ravels Klaverkonsert, stilt overfor en dirigent som var atskillig mer rett på sak. Men Ravels Klaverkonsert ble nå Gimses oppvisningsnummer, like fullt.

Ravels sløye rytmer, som han har plukket opp om ikke fra jazzen, så i hvert fall fra Gershwins jazzinspirasjon, turnerte han helt utsøkt, hele tiden med de små forskyvningene som holder musikken i suspens. Den liksom rullet av gårde, uten hast men uten noen gang å komme bakpå. Og så er Gimse en mester i å vende stemningen med et slag, over i den dype melankolien som synger gjennom hele Ravels andresats. Og som Gimse fikk til å synge videre, da han kvitterte for applausen med en utsøkt «Gnossienne» av Erik Satie.

Engegård backet opp Gimse lojalt, om ikke så veldig subtilt. Men da han slapp løs på egen hånd, var det mer som om musikken smalt i Aula-veggene. Først i en noe uryddig utgave av Wagners overtyre til Mestersangerene og så til slutt i Tsjaikovskijs 4. symfoni.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer