SLITER ØKONOMISK: Den Norske Opera & Ballett ble lørdag leid ut til et privat bryllup. Foto: NTB / Scanpix
SLITER ØKONOMISK: Den Norske Opera & Ballett ble lørdag leid ut til et privat bryllup. Foto: NTB / ScanpixVis mer

Reagerer på bryllupsutleie av Operaen: - Hemmelighetskremmeri sender dårlige signaler til skattebetalerne

Krever at Operaen offentliggjør prisen. 

Det var ifølge NRK Olivia Christine Stolt-Nielsen Holten og den britiske forretningsmannen Julius Meinl som giftet seg.

Nå reagerer flere på at Norges største kulturinstitusjon ble leid ut til en lukket fest.

- Operaen skal være en scene for operabryllup og ikke private bryllup. Dette vekker forundring, og sender signal om at Operaen er desperate etter penger. Slik privat utleie er en uting, sier Dagbladets klassiskanmelder, Ståle Wikshåland.

Milliardgjeld

Den Norske Opera og Ballett har i lengre tider slitt med milliardgjeld.

Regnskapet for 2015 viser et underskudd på drøye 67 millioner kroner, men underskuddet kan i realiteten være dobbelt så stort - kanskje hele 140 millioner kroner, skrev Finansavisen i forrige uke.

Underskuddet skyldes i hovedsak de gigantiske pensjonskostnadene ved huset.

Institusjonen, som årlig får over en halv milliard kroner i statlig støtte, legger ikke skjul på at de åpnet for privat bryllup fordi de trenger pengene.

Men operaledelsen har imidlertid ikke oppgitt summen paret måtte ut med for å gi hverandre sitt ja ved et av Norges viktigste signalbygg.

- Jeg har forståelse for at Operaen har behov for penger, og derfor leier ut til private. Men det bør være offentlig tilgjengelig hva de betaler for dette, sier Georg Arnestad, seniorrådgiver og kulturforsker ved Høgskulen i Sogn og Fjordane.

- Operaen er en offentlig finansiert institusjon, og det bør være full åpenhet rundt prisen for utleie av offentlig eide bygg. Hemmelighetskremmeri om dette sender dårlige signaler til skattebetalerne, sier han.

- Ekskluderende

Arnestad får støtte av Dagbladets klassiskanmelder.

- Alle vet at Operaen må tjene mer penger. Men her kjører markedsavdelingen sitt eget løp, som har lite med operadriften å gjøre. Det gir et ekstra dårlig signal at de ikke opplyser om hvor mye privat leie koster, sier Ståle Wikshåland.

Også tillitsvalgt for solistene ved Operaen, Espen Langvik, mener det er uheldig at Operaen leies ut til private.

- Vi har avsluttet sesongen, så dette krasjet ikke med kunstnerisk aktivitet på huset. Men som kunstner synes jeg det er rart at folk skal kunne booke seg inn til private arrangement på Operaen. Det er synd og ekskluderende å stenge av offentlige rom, sier Langvik til Dagbladet og legger til:

- Ledelsen må finne en måte å få økonomien til å gå rundt, men jeg skulle ønske de satset på mer kommersiell, kunstnerisk aktivitet.

Skal evalueres

I 2014 fikk kulturinstitusjonen en ny administrerende direktør. Nils Are Karstad Lysø ble hentet fra klesmerket Moods of Norway, og har flere ganger trukket fram at økonomien ved huset bør bedres.

I en rapport som ble levert kulturministeren på tampen av fjoråret konkluderte et ekspertpanel med at Operaen kan utnytte sitt potensiale for egeninntekter bedre.

Nils Are Karstad Lysø var i dag ikke tilgjengelig for kommentar, men Kenneth Fredstie, markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Operaen skriver i en epost til Dagbladet at ledelsen ved huset har satt i gang flere tiltak for å bedre økonomien.

- Det er vår kunstneriske ledelse som til enhver tid gjør de kunstneriske valgene. Vår nåværende strategi er at vi leier ut til konserter og konferanser når vi har ledig kapasitet som ikke benyttes til opera og ballett, noe vi har gjort siden det nye operahuset ble åpnet i 2008.

Han mener det er naturlig at det stilles kritiske spørsmål til privat utleie av operahuset, og skriver at innvendingene vil tas med i en evaluering av helgas utleie.

- Vi driver, og skal drive, primært med opera og ballett. Vi skal nå evaluere dette prosjektet, som vi gjør med alle prosjekter vi har på huset. Vi valgte å si ja denne gangen av hensyn til økonomi og at det denne dagen ikke var planlagt forestillinger eller annen kunstnerisk aktivitet, skriver han.

Tross kritikken vil ikke Fredstie fortelle hvor mye det nybakte brudeparet måtte ut med for leie av Operaen.

- Vi kommenterer ikke leiesummen fordi vi anser det som kontraktsforhold, men beløpet var betydelig, som igjen kanaliseres inn i vår daglige drift og kunstproduksjon, skriver Fredstie.

Fortsatt økonomiske problemer

Huset har 600 ansatte, sliter fremdeles med enorm stor negativ egenkapital og de voldsomme pensjonskostnadene.

Det har også blitt kjent at den nye direktøren får nesten en halv million mer i lønn enn forgjengeren, Tom Remlov.