Reagerer på sannheten bak Kristoffer Joners Facebook-utspill

- Jeg synes det er farlig hvis den type organisasjoner skal være fritatt for etiske vurderinger, sier PR-ekspert.

SKAPTE ENGASJEMENT: Skuespiller Kristoffer Joner skapte enormt engasjement med sin Facebook-refs av innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Flere reagerer nå på at reklamebyrået Anorak stod bak. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SKAPTE ENGASJEMENT: Skuespiller Kristoffer Joner skapte enormt engasjement med sin Facebook-refs av innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Flere reagerer nå på at reklamebyrået Anorak stod bak. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Nyhetsbildet mandag ettermiddag ble preget av skuespiller Kristoffer Joners kampanje på Facebook, mot innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Her oppfordret han folk til å donere 100 kroner til NOAS.

Tirsdag ble det klart at nyhetsbyrået Anorak står bak kampanjen i samarbeid med Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS).

Dette er etisk problematisk, mener Stian Lyberg, leder av styret til bransjeorganisasjonen KOMM, og partner og rådgiver i PR-operatørene.

- Både kommunikasjonsbransjens etiske regelverk, og reklamebransjens etiske regelverk er ganske tydelig på at man skal opplyse om avsender. Dersom det er reklame, skal det være tydelig at det er reklame, og avsenderen skal være åpen, sier han.

Lyberg forteller at han selv opplevde at Facebook-posten var en personlig ytring fra Joner, og at skuespilleren brukte et bilde fra NOAS i posten som virkemiddel for sin personlige agenda.

- Jeg ble selv lurt. Joner deler et bilde hvor NOAS er nevnt, så en veldig observant leser vil kunne anta at NOAS kunne være involvert i dette, men det er veldig uklart, sier han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer