SKAPTE ENGASJEMENT: Skuespiller Kristoffer Joner skapte enormt engasjement med sin Facebook-refs av innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Flere reagerer nå på at reklamebyrået Anorak stod bak. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SKAPTE ENGASJEMENT: Skuespiller Kristoffer Joner skapte enormt engasjement med sin Facebook-refs av innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Flere reagerer nå på at reklamebyrået Anorak stod bak. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Reagerer på sannheten bak Kristoffer Joners Facebook-utspill

- Jeg synes det er farlig hvis den type organisasjoner skal være fritatt for etiske vurderinger, sier PR-ekspert.

(Dagbladet): Nyhetsbildet mandag ettermiddag ble preget av skuespiller Kristoffer Joners kampanje på Facebook, mot innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Her oppfordret han folk til å donere 100 kroner til NOAS.

Tirsdag ble det klart at nyhetsbyrået Anorak står bak kampanjen i samarbeid med Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS).

Dette er etisk problematisk, mener Stian Lyberg, leder av styret til bransjeorganisasjonen KOMM, og partner og rådgiver i PR-operatørene.

- Både kommunikasjonsbransjens etiske regelverk, og reklamebransjens etiske regelverk er ganske tydelig på at man skal opplyse om avsender. Dersom det er reklame, skal det være tydelig at det er reklame, og avsenderen skal være åpen, sier han.

Lyberg forteller at han selv opplevde at Facebook-posten var en personlig ytring fra Joner, og at skuespilleren brukte et bilde fra NOAS i posten som virkemiddel for sin personlige agenda.

- Jeg ble selv lurt. Joner deler et bilde hvor NOAS er nevnt, så en veldig observant leser vil kunne anta at NOAS kunne være involvert i dette, men det er veldig uklart, sier han.

- Synes det er farlig

Selv om dette var en kampanje til inntekt for en veldedig organisasjon, mener Lyberg at det fortsatt er reklame.

- I dette tilfellet er NOAS også en kommersiell aktør. I kampen om giverkronene sloss NOAS med alle andre organisasjoner som også trenger penger. Jeg mener NOAS ikke har vært tydelig på hva som var målsetningen med tiltaket, nemlig at de trenger penger. Da mener jeg dette er reklame, sier Lyberg, og legger til:

- Jeg synes det er farlig hvis den type organisasjoner skal være fritatt for etiske vurderinger. Hvem skal gjøre vurderingen av hvilke saker som er gode og mindre gode, og hvem skal vurdere det etiske?, spør han.

Han sier at han mener agendaen burde vært tydelig fra starten av, og at han tror kampanjen uansett hadde vært sterk nok til å oppnå det de ønsket.

Anorak har opplyst om at verken ingen, verken de eller Joner, har fått betalt for sitt engasjement i saken.

Les tilsvar fra Anorak lenger ned i saken.

- Jeg mener det er ikke vesentlig for etikken hvem som kontaktet hvem og hvorvidt det ble betalt penger. Det som spiller en rolle er at mottakeren er blitt villedet, sier Lyberg.

- En gråsone

Benedikte Løvdal, daglig leder i bransjeorganisasjonen Kreativt Forum, mener at denne saken er i en gråsone. Organisasjonen har utarbeidet en Vær Varsom-plakat, med et etisk regelverk alle medlemmer skal følge. Men siden det var innsamling til en veldedig orgaisasjon, mener Løvdal at det etiske regelverket ikke er brutt.

- Innsamling til veldedig organisasjoner er per definisjon ikke reklame. Hvis det hadde vært reklame ville det vært brudd på Vær varsom-plakaten, men når det er innsamling til en veldedig organisasjon gjelder andre regler, sier hun til Dagbladet.

Hun legger til at det ser ut som at Joners utspill oppsto på bakgrunn av personlig engasjement, og at ingen har tatt betalt for dette.

- Vær varsom-plakaten gjelder reklame, så når den blir trukket fram i denne sammenhengen kan man stille spørsmål ved om det er riktig. Det er en gråsone, dette her, sier Løvdal.

Nestleder i Forbrukerombudet, Bente Øverli, sier at Joner-saken faller utenfor markedsføringsloven - og dermed utenfor deres tilsyn.

-Siden det er en innsamlingsorganisasjon for en veldedig organisasjon, hvor man ikke selger noe, gjelder ikke reglene for reklame i markedsføringsloven, sier Øverli til Dagbladet.

- Joner har selv skrevet teksten

I en pressemelding skriver Torgeir Vierdal, byråleder i Anorak, at NOAS kontaktet Anorak om hjelp til en potensiell julekampanje, men at de mente det var for sent å initiere en julekampanje, og de ble i stedet enige om å se på muligheten for å finne på noe sammen ved et senere tidspunkt.

– Jeg, som er byråleder i Anorak, og Kristoffer Joner er venner. Gjennom samtaler oss imellom ble Kristoffer mer og mer engasjert i saken og ønsket å involvere seg. Min og Anorak´s oppgave har vært å veilede Kristoffer slik at dialogen mellom NOAS og Kristoffer er åpen, tydelig og ærlig, skriver Vierdal.

Han legger til at Joner selv har skrevet alle tekster, og innholdet i disse.

- Anorak sitt bidrag inn i dette har vært å sikre at han informerer tydelig om at han har en dialog med NOAS, og at denne informasjonen er korrekt. Deretter har vi hjulpet til med spredning av Kristoffers budskap, skriver han.

- Budskapet svekkes

Ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, mener i likhet med Lyberg at kampanjen er problematisk.

- Uniddelbart tenkte jeg at dette ikke er noe problem. Kristoffer Joner mener jo det samme uansett. Men når jeg har tenkt mer på det, mener jeg at det ikke er så greit. Mange vil føle at budskapet svekkes når de oppdager at det er regissert av et reklamebyrå, sier Bodahl-Johansen.

Han mener at det at det viser seg at et reklamebyrå har vært inne i bildet, gjør at budskapet svekkes.

- Det blir fort oppfattet som et regissert utspill fra et reklamebyrå, fremfor en reaksjon fra en kjent person, i dette tilfellet en kjent skuespiller, sier Bodahl-Johansen.

Han legger til at man i pressen har måttet lære seg å være kritiske til nyheter som er regisserte og kommer fra reklamebyrå eller medierådgivere.

- Isolert sett kan budskapet ha et godt poeng, men så er det regissert. Slike hendelser har vi hatt i pressen, og vi har måttet lære oss å være veldig kritiske til slike utspill, fordi vi ser at det svekker troverdigheten til presen når det kommer frem at budskapet er regisserte nyheter, sier Bodahl-Johansen.

Lover penger tilbake

NOAS åpner nå for å gi pengene tilbake til personer som føler seg lurt. De har nå samlet inn 3 millioner kroner som skal gå til rettshjelp til asylsøkere.

- Av de nærmere 30.000 som har donert penger, har vi fått tolv henvendelser fra folk som ønsker pengene sine tilbake. Det skal de selvfølgelig få, skriver organisasjonen i en pressemelding.

De mener de ikke har gjort noe for å lure folk - og påpeker at Kristoffer Joner har skrevet tekstene selv og står for budskapet.

I innlegget sitt, skriver Joner dessuten at han har vært i kontakt med NOAS.

- Om det er andre som ikke har fått med seg informasjonen i Kristoffer Joners Facebook-innlegg om at han har vært i dialog med oss, og derfor ønsker pengene tilbake, skal vi være behjelpelige med dette, skriver NOAS i pressemeldingen.

Ann-Magritt Austenå i NOAS forstår ikke kritikken om at de ikke har vært tydlige nok på hva som var formålet bak Kristoffer Joners Facebook-melding.

- Vi har vært veldig tydelige på at vi trenger penger, sier hun, og legger til at hun mener kontakten mellom NOAS og Joner kommer tydelig frem i innlegget. Det står helt klart at Joner har hatt en dialog med NOAS, og at det har vært kutt i midler. Så jeg forstår ikke hva han mener med det, sier hun, og legger til:

– Det er Kristoffer Joner og NOAS som har hatt ønsker med dette innlegget, og Anorak har vært bindeleddet mellom oss.