Reagerer på skilsmisse-oppfordring

Kondomeriet refses av Forbrukerombudet.

(Dagbladet): Nettsida skilldeg.no har fått mye oppmerksomhet de siste dagene. Den har flere video-snutter med en mann og ei dame, som åpenbart har gått fra hverandre og forsøker å forherlige sin nye tilværelse.

Leserkommentarene på sida er negative, og publikum raser mot kampanjen. «/.../ Forkastelig. Kan ikke se hvordan dere kan servere skilsmisse med et smil.... Det er bare trist,..», skriver en av leserne.

Det var nrk.no som først omtalte saken.

- Lovstridig Forbrukerombudet reagerer også kraftig, og betegner kampanjen som lovstrdig.

- Vi har merket oss at det har vært en stor kampanje hvor det ikke har gått fram hva dette er. I Norge har vi et gammelt prinsipp om at reklame skal framgå som det det er, nemlig reklame, sier fungerende Forbrukerombud Bente Øverli til Dagbladet, og fortsetter:

- Det har vært flere dager med forvirring rundt hva dette er. Da vi forsto at dette var en del av en markedsføringskampanje, bestemte vi oss for å sende et brev til Kondomeriet hvor vi ber dem endre eller stoppe kampanjen.

Kan bli dyrt Øverli er nå igang med å skrive brevet, som vil bli sendt i løpet av dagen. I det henviser Øverli til Markedsføringsloven, med krav om å endre eller stoppe reklamen, ettersom de opplever kampanjen i strid med markedsføringsloven og understreker at forbrukerne har krav til å vite hva de ser.

Hun trekker paralleller til en sak mot Norsk tipping i fjor høst, hvor spillselskapet annonserte via en falsk bruker på Finn.no. Fiktive Fredrik ga bort gjenstander etter at han var blitt lottomillionær, og fikk flere tusen personer til å sende ham e-post, noe Forbrukerombudet konkluderte med var ulovlig.

- Det var brudd på forbudet mot skjult reklame, og det er naturlig å se hen til den saken i Kondomeriet-kampanjen, sier Øverli.

Skilldeg.no-kampanjen kan altså kunne koste erotikk-butikken dyrt. Norsk tipping fikk et gebyr på 200 000 kroner.

- LOVSTRIDIG:  Fungerende Forbrukerombud Bente Øverli reagerer på Kondomeriets nyeste reklamekampanje, og betegner den som lovstridig. Foto: Forbrukerombudet
- LOVSTRIDIG: Fungerende Forbrukerombud Bente Øverli reagerer på Kondomeriets nyeste reklamekampanje, og betegner den som lovstridig. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

Forbrukerombudet mener det er viktig å gripe inn i disse sakene, så ikke dette utvikler seg til å bli en vanlige reklameform.

- Det viktige med denne saken er at vi ser at flere pr-byråer ser dette som en ny og kreativ måte å annonsere på. Det er fint at man tenker utenfor boksen, men man må ikke skjule at det er reklame av den grunn. Regelverket er noe reklamebyråene bør kjenne til, hvis ikke, må de sette seg bedre inn i regelverket, sier Øverli.

- Ikke intensjon om å lure noen Kondomeriet er kjent med Forbrukerombudets kritikk, og sier på sin side at de ikke ønsker å lure noen.

- Vi har ikke hatt noen intensjon om å «lure» noen, men å skape en debatt og få folk til å investere i de forholde de har mens de enda har dem, skriver presseansvarlig i Kondomeriet, Sofie Jonsson, i en e-post til Dagbladet.

Hun forteller at de er i fortløpende kontakt med Futatsu, som har laget kampanjen for kondomeriet.

- Har dere vurdert å fjerne reklamefilmene og kampanjen før dere har mottatt brevet fra Forbrukerombudet?

- Angående en eventuell endring av kampanjen er det noe vi må ta stilling til når vi får en henvendelse fra Forbrukerrådet.
Vi kan ikke uttale oss om noe vi har fått presentert via pressen, skriver Jonsson.

- Ser dere at reklamen kan være villedende?

- Erfaringen fra denne kampanjen vil vi selvfølgelig ta til etterretning i framtida, skriver Jonsson videre.

FÅR KRITIKK:  Kondomeriets nye rekleamekampanje får krass kritikk fra Forbrukerombudet, og presseansvarlig i Kondomeriet, Sofie Jonsson (bildet), venter nå på brevet fra Forbrukerombudet. Foto: Kondomeriet
FÅR KRITIKK: Kondomeriets nye rekleamekampanje får krass kritikk fra Forbrukerombudet, og presseansvarlig i Kondomeriet, Sofie Jonsson (bildet), venter nå på brevet fra Forbrukerombudet. Foto: Kondomeriet Vis mer

Hun forteller at deres mål har vært å skape debatt om et viktig tema, og ønsker at personer skal investere i sine forhold.

- Vi ser ifølge statistikker at sommeren er tida da ekteskap settes på prøve. Vi vet for eksempel at en del familiekontor og samlivseksperter har stor pågang på sensommeren, skriver Jonsson og fortsetter:

- Vi syns det er viktig å være kjærester, sette av tid til hverandre og ikke glemme det i en hektisk hverdag. Kondomeriet syns dette er ett viktig emne.

Til nettsida Kampanje.com sier administrerende direktør i Futatsu, Aris Theophilakis, at han ikke ønsker å kommentere saken og henviser til Kondomeriets uttalelser.