STORSATSING: Det interaktive konseptet «Lost in time» blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Foto: TVNorge
STORSATSING: Det interaktive konseptet «Lost in time» blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Foto: TVNorgeVis mer

«Lost in time» på TVNorge:

Reagerer på TVNorge-forklaring:
- Dette er fullt mulig å teste

Torgeir Waterhouse i IKT-Norge kjøper ikke forklaringen fra TVNorge, etter at storsatsingen «Lost in time» fikk tekniske problemer under første program. 

(Dagbladet): Lanseringen av TVNorges nye, store lørdagssatsing «Lost in time» gikk slett ikke etter planen lørdag kveld.

Det interaktive konseptet blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Men på grunn av tekniske problemer var det ingen av TV-seerne som kom inn i appen, og ingen fikk deltatt i spillet som TVNorge håpet skulle appellere til hundretusener av nordmenn.

Ifølge Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, er det fullt mulig å forhåndsteste konseptet for det trykket som oppstod under sending. Han reagerer på TVNorges uttalelse til Dagbladet i går, om at dette ikke er mulig å teste for.

- Å teste for et så stort trykk som det ble her, er fullt mulig å gjøre. Det er mange måter å gjøre det på. Man svekker tilliten til store IT-systemer og til digitalisering når man sier at det ikke kan gjøres, sier Waterhouse.

- Ikke testet godt nok

Han legger til at dersom det var ønskelig, er det mulig å teste for et trykk som tilsvarer alle TV-seere i Norge til sammen.

I programmet konkurrerer tre deltakere i en studiosending ledet av Fridtjof Nilsen. Vinneren kan få med seg inntil én million kroner. Samtidig kan en heldig vinner hjemme i stua stikke av med like mye. Det er uklart om noen av TV-seerne i det hele tatt fikk logget inn og deltatt i spillet.

- Jeg kjenner ikke nok til det bakenforliggende for å kunne si noe om hva som gikk galt, men det er nærliggende å tro at de ikke har testet godt nok for trykket fra hjemmespillerne, sier han, som har stor sans for konseptet.

Nå mener han kanalen må sette inn nok ressurser for å teste systemet, slik at sendingen går knirkefritt neste lørdag.

- Jeg synes det er spennende at de forsøker den typen blanding av elementer. Hvis man skal overleve med å produsere audiovisuelt innhold i Norge, er dette et eksempel på noe man må eksperimentere med. Så på overordnet nivå heier vi på dette, sier Waterhouse.

I møter

Hanne McBride, mediesjef i Discovery Norway som eier TVNorge, forklarer at de nå er i møter med serverleverandøren for å få en forklaring fra dem om hva som har skjedd.

- Vi kommer med en redegjørelse klokken 16.00, hvor vi skisserer en løsning for kåring av en rettmessig vinner blant hjemmespillerne, sier hun.

- Fikk forsikringer

McBride forklarer at kommentaren om at det ikke var mulig å teste for trykket som oppstod, ble gitt ut fra informasjonen hun hadde der og da.

- Den kommentaren får stå for min egen regning, og jeg beklager hvis jeg har vært unøyaktig. Leverandøren Oracle er en av verdens største på dette området, og de har hatt problemer. Det har også vært backupløsninger som ikke fungerte. Jeg kommenterte utfra den informasjonen som var tilgjengelig under sending i går, og vet vi ble forsikret om at vi hadde bestilt en løsning som kunne skaleres til det behovet vi har. Da stoler vi på det , sier McBride.

Hun beklager igjen at hjemmespillerne ikke fikk den opplevelsen de hadde håpet.

- Nå gjør vi alt vi kan for at alt er i orden til sendingen på lørdag, og jobber med løsninger for å dele ut premien til rettmessig vinner, sier hun.