SKYLDIG OG USKYLDIG: Andy Coulson er funnet skyldig i telefonhacking. Rebekah Brooks er frikjent på alle punkter, etter rettssaken som har pågått i flere år.
SKYLDIG OG USKYLDIG: Andy Coulson er funnet skyldig i telefonhacking. Rebekah Brooks er frikjent på alle punkter, etter rettssaken som har pågått i flere år.Vis mer

Rebekah Brooks frikjent på alle punkter, statsministerens talsmann funnet skyldig

Telefonhacking-skandalen i Storbritannia.

(Dagbladet): En av de lengste og dyreste rettssakene i Storbritannias kriminalhistorie er over, og har resultert i at den tidligere redaktøren av The Sun og nedlagte News of The World, Rebekah Brooks (46), er frikjent på alle punkter.

En annen News of the World-redaktør, Andy Coulson (46) - som også har vært statsminister David Camerons kommunikasjonssjef - er funnet skyldig i telefonhacking.

Det melder nyhetsbyrået AP på Twitter.

Nektet straffskyld Brooks og Coulson var blant annet anklaget for telefonovervåking av kjente personer - deriblant prinsene Harry og William, skuespillerne Angelina Jolie og Brad Pitt, musikerne Paul McCartney og George Michael, fotballproff Wayne Rooney og mange andre - for å skaffe tabloidavisa nyheter.

Etterforskningen har vist at avisa også avlyttet pårørende til savnede personer og avdøde i terroraksjoner og krigene i Afghanistan og Irak.

Brooks, som var sjefredaktør i News of the World i 2002 og 2003 og siden hadde en toppstilling i Rupert Murdochs mediekonsern inntil hun trakk seg i 2011, har hele tida nektet straffskyld.

Dommen representerer bare en delvis seier for påtalemyndigheten, som har brukt tre år og millioner av pund på å komme til bunns i saken, skriver The Telegraph.

Hovedkvarter for tvilsom virksomhet Tidligere journalister i News of the World har kalt avisa «et hovedkvarter for tvilsom virksomhet» og beskrevet en arbeidskultur der det ble oppmuntret til å gå over lik for å skaffe eksklusive historier, uten rom for å stille spørsmål ved etikken.

Overvåkingsskandalen, som også omfatter overvåking ved hjelp av privatdetektiver og bestikkelse av offentlige tjenestemenn, begynte for alvor å rulle i 2011, da politiet på bakgrunn av nye opplysninger gjenåpnet en gammel etterforskning av avisas metoder.

Det vakte stor harme da det den sommeren ble kjent at News of the World hadde avlyttet telefonsvarerkontoen til en savnet tenåring. Foreldrenes håp ble lenge holdt i live fordi svarerbeskjedene ble spilt av, men 13-åringen viste seg å være drept.

Anklagene var så alvorlige at News Corp. valgte å legge ned hele avisa, som på det tidspunktet var en ren søndagsavis, etter 168 års drift, og rundt 200 journalister mistet jobben. Konsernet opprettet kort tid etter en søndagsutgave av The Sun. En etter en har tidligere topper i mediekonsernet gått fra sine stillinger.

Tidligere i år ble det også kjent at danske Se og Hør har drevet ulovlig overvåking av kjente personer, ved å betale utro tjenere blant annet i betalingsformidlingsselskaper for oppdatert informasjon om bankkortbruk.