HOLD THE DOOR! Det var Meera Reed som ropte de skjebnesvangre ordene til Hodor i ukas episode. Foto: HBO NORDIC
HOLD THE DOOR! Det var Meera Reed som ropte de skjebnesvangre ordene til Hodor i ukas episode. Foto: HBO NORDICVis mer

Recap: Dette betyr ukas hjerteskjærende «Game of Thrones»-episode

Obs! Svære spoilers!

(Dagbladet): Hodor!

Hodor, hodor, hodor. Hodor. Hodor, hodor!

Hodor hodor.

I respekt for «Game of Thrones»' kjæreste kraftkar, burde ukas recap egentlig skrives på hodorsk. Men det blir visst i overkant kryptisk. Så vi gjør det på den tradisjonelle måten. Enda så spoiler-fritt og fint det hadde blitt.

«The Door» er uten tvil en av seriens mest hjerteskjærende episoder til nå. Rørende scener var den røde tråden gjennom hele episoden. Fra Daenerys' forsoning med Jorah Mormont, til Theons valgkamptale for søstra. Men avslutningen går rett inn i den store kavalkaden av minneverdige «Game of Thrones»-øyeblikk, sammen med «The Red Wedding», Jon Snows oppvåkning, og Daenerys' røykdykkerøvelser.

I det hele tatt: Er dette på vei til å bli tidenes beste «Game of Thrones»-sesong?

Hva skjedde med Hodor?
Tilsynelatende ubetydelige karakterer som blir løftet fram og gjort viktige - om enn bare i et eneste avgjørende øyeblikk av livet-, er en viktig del av dramaturgien i denne serien. Og allerede i episode to, da Bran og den treøyde ravnen tidsreiste til Winterfell, fikk vi tydelige hint om at kjempen Hodor bærer på en interessant historie. Tenåringsutgaven av ham kunne snakke helt normalt! «Hva skjedde med deg?» spurte Bran da han kom til seg selv igjen, men fikk ikke noe svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brans tidsreise var det som skjedde. Tidsreisene er ikke en fysisk reise, i alle fall ikke i tradisjonell forstand. Det er en slags metafysisk reise, som de gjør ved hjelp av det store «weirwood»-treet. Når Bran og ravnen er på farten, ligger kroppene deres urørlige i hulen. Men for to episoder oppdaget Bran at han har evnen til å gripe inn i det som skjer der han drar: Han ropte på faren, som åpenbart hørte ham, men ikke så ham. Denne gangen griper han tak i treet og reiser ut på egenhånd, mens de andre sover. Han kommer til en hær av zombier - døde mennesker som er vekket til live av hvitvandrerne. Der de fleste av oss ville snudd og løpt så fort vi kunne i motsatt retning, vandrer han rett inn blant dem, åpenbart skråsikker på at han er usynlig for dem. Det minner om scenen der Brad Pitt spaserer mot horden av løpende zombier i filmen «World War Z».

Her står de helt stille og ser rett framfor seg, men bak dem holder en gruppe hvitvandrere - nattkongen inkludert - noe som ser ut som et krigsråd. En av dem snur seg og ser rett på Bran! Han ser ham!

Mens zombiehæren også snur seg mot ham, griper hvitvandreren Bran i armen. Han hyler, og kommer til seg selv igjen i hulen. Men det skal bli skumlere. «Han tok på deg», konstaterer den treøyde ravnen, og viser ham et utvetydig merke på armen: Dette var ingen drøm. «Nå vet de hvor du er, og de kommer etter deg. Dere må dra. Nå!»

Hold the door!
Men istedet for å pakke sakene sine og løpe for livet, faller Bran i transe på ny, sammen med ravnen. De reiser tilbake til Winterfell, der barneutgaven av faren hans, Ned, tar farvel med familien. Trolig skal han reise sørover til Falkeredet, der han ble oppfostret av lord Jon Arryn, og etablerte et skjebnesvangert vennskap med Arryns andre fosterbarn, Robert Baratheon. I hulen begynner Meera og Hodor å forberede avreisen, da hun plutselig løper mot huleåpningen. Der har en enorm hær av zombier og hvitvandrere samlet seg. Tidligere har magien til de små alveskapningene - «children of the forest» - holdt hvitvandrerne og zombiene unna hulen. Men nå virker det ikke lenger, og det er Brans skyld, forstår vi. De angriper hulen, og en panisk Meera forsøker å vekke Bran, mens Hodor sitter i et hjørne og rister og sier «Hodor!». «Du må warge inn i Hodor!» hyler hun til Bran, og til slutt hører han henne, langt inne i transen, og gjør som hun sier. Han går inn i hodet på den voksne Hodor i hulen, samtidig som han ser tenårings-Hodor foran seg på Winterfell. (Som de fleste sikkert vet: Bran kan «warge» inn i både dyr og mennesker, for å få dem til å gjøre som han vil.) Nå plukker Hodor opp båren som Bran ligger på, fortsatt bevisstløs, og de løper ut gjennom en annen hulegang, med zombiene i hælene. 

Nå skjer flere ting på en gang: Summer, Brans ulv, ofrer seg. Det samme gjør alvene, og den treøyde ravnen, som blir drept av nattkongen og rekker å ta farvel med Bran i transen, før han eksploderer i svart røyk (litt av en setning). Meera, Bran og Hodor rekker akkurat å smette ut gjennom en dør og smelle den igjen bak seg, foran nesa på zombiene. Men de er mange, og døra har ingen lås.

«Hold døra!», roper Meera til Hodor, mens hun plukker opp båren og løper. Eller «hold the door!», for dette lar seg ikke helt oversette.

Og Hodor holder døra. Han holder og holder, mens Meera løper av gårde, og ser seg over skuldra med et forpint uttrykk i ansiktet. Hun vet at hun ofrer ham, men trolig vet de begge at det er Bran som er viktigst. Bran har fortsatt hodet sitt på Winterfell, der han hører Meera rope og ser tenåringsutgaven av Hodor falle om foran seg, i et slags epileptisk anfall. Han ligger på bakken og rister og roper «Hold the door, hold the door, holdedoor, hodedooor, hodor, hodor!». Og slik fikk vi vite hvordan Hodor ble Hodor. Det er til å grine strie strømmer av.

Hvitvandrernes opphav
Helt selvforklarende er ikke denne «Tilbake til fremtiden»-vrien på fantasyplottet. Det var nåtids-Bran som warget inn i nåtids-Hodor, så hvorfor ble fortids-Hodor påvirket av det? Mistet Bran kontrollen og warget inn i fortids-Hodor også? Det kan se slik ut. Men hvis han har gjort dette med Hodor, kan han påvirke fortida på andre måter også? Én mye delt teori i det siste, handler om nettopp det.

Men hvorfor kan hvitvandrerne se Bran når han «reiser», men ingen andre? Og hva er det egentlig hvitvandrerne vil?

Vi fikk også en annen sjokkerende opplysning i denne episoden: Det var «the children of the forest» (heretter kalt alvene) som skapte de demoniske hvitvandrerne i sin tid, som et våpen mot menneskene.

Hvitvandrerne ble skapt da alvene stakk kniver av drageglass - vulkansk glass - i brystet på mennesker de hadde tatt til fange. Mange tusen år før nåtidsplanet i serien, var det nemlig alvene som hersket i Westeros. Men da de første menneskene kom til kontinentet, brøt det ut krig. Den varte i mange år, og alvene ble nesten utslettet, før partene endelig inngikk en fredsavtale. Men før det hadde de altså skapt en gjeng blåøyde monstre - et slags «Game of Thrones»' svar på atombomben. Ifølge Westeros' historie har hvitvandrerne vært et digert problem også for alvene, som til slutt hjalp menneskene med å bygge den store muren for å holde monstrene unna.

FARVEL, HODOR! Hodor, eller Wylis, som han egentlig het, ofret seg for Bran og Meera i ukas episode, sannsynligvis den mest hjerteskjærende i hele serien så langt. Foto: HBO NORDIC
FARVEL, HODOR! Hodor, eller Wylis, som han egentlig het, ofret seg for Bran og Meera i ukas episode, sannsynligvis den mest hjerteskjærende i hele serien så langt. Foto: HBO NORDIC Vis mer

Men kanskje kan hvitvandrernes opphav være svaret på flere av spørsmålene over: Brans magiske evner er sterkt knyttet til den gamle naturreligionen, som opprinnelig var alvenes religion. Hvitvandrerne er også skapt av deres magi. Når de angriper hulen, ser vi Meera drepe en av dem ved hjelp av et alvespyd, og fra tidligere vet vi at både Jon og Sam har drept hvitvandrere med våpen av eldgamle materialer: En kniv av «drageglass» - vulkansk glass - og et sverd av valyrisk stål (fra landet der drageherrene i Targaryen-slekten opprinnelig kommer fra). Det er jo ikke så rart om det som skal til for å drepe ismonstrene, er våpen laget av ild. Men nå vet vi også at det som skapte dem, er det som kan ta livet av dem. Så hvorfor har ikke alvene klart å gjøre ende på dem?

Greyscale
Det er så mye å diskutere her, men vi må innom resten av Essos og Westeros også!

Theon og Yara er allerede nevnt: Yara lanserer sitt kandidatur som ny dronning for sjørøverfolket på Jernøyene, og Theon holder en fantastisk rørende tale om hvorfor det er på tide at øyriket får sin første kvinnelige leder. Fantasysjangerens svar på amerikansk valgkamp! Men så stiger Donald Trump, unnskyld, Euron Greyjoy, inn på arenaen, og holder en testosterondampende, populistisk tale om hvordan han skal gjøre Jernøyene store igjen: Han skal seile til Meereen og forføre den kongeløse dronningen Daenerys Targaryen, ved hjelp av sin enorme flåte og nesten like store manndom. Mens han krones til konge og døpes i henhold til «de jernfødte»s gamle religion (drukning og gjenoppliving), rømmer Theon og Yara og en deres mest trofaste krigere med halve flåten. Men dette er nok ikke det siste vi ser til Euron - i danske Pilou Aasbæks veldig kule skikkelse.

Daenerys på sin side, rir ut av Vaes Dothrak med sin nyvunne, enorme rytterhær. Det skjer etter et gråtkvalt farvel med Jorah Mormont. Hun har forvist ham flere ganger, han har kommet tilbake like mange ganger, og nå har hun tilgitt ham. Men så viser han henne den knudrete, skjellaktige underarmen sin: Han ble smittet av «greyscale» da han seilte med Tyrion forbi ruinene av gamle Valyria, som fungerer som avstengt koloni for mange av de smittede i Essos. Dette er den samme sykdommen som lille prinsesse Shireen ble rammet av som liten, hun som ble brent på bålet i forrige sesong. Hun ble kurert som barn, men merket for livet. For de fleste er sykdommen dødelig, men Daenerys kommanderer Jorah til å dra ut og lete etter en kur.

Første penisbilde
I Meereen møter Tyrion og Varys (og vi) en interessant ny skikkelse: De har tilkalt ei rød prestinne av R'hllor, i samme orden som Lady Melisandre, men langt mer prominent, ser det ut til. Varys kommer med et imponerende innlegg mot all verdens religioner (dette er tross alt mannen som fikk penisen kappet av i et religiøst rituale da han var liten), men Tyrion vil at hun skal hjelpe dem med å få folket til å støtte Daenerys. Det vil hun - hun er overbevist om at Daenerys er «den som ble lovet»: Messiasfiguren som tilhengerne av lysets herre har ventet på så lenge. Interessant, ettersom Melisandre allerede har utropt Jon Snow til denne figuren (etter at hun forkastet Stannis, riktignok). Hvem skal vi tro på?

Apropos penis: Dette er ikke bare en episode for magi og spådommer, altså. Det er også den første «Game of Thrones»-episoden med nærbilde av et mannlig kjønnsorgan!

Uten at akkurat dette bildet er så mye å rope hurra for. Penisen tilhører en ung skuespiller i en teatertrupp i Braavos, der Arya har fått beskjed om å gi «en gave» (det vil si ta livet av) truppens stjerne, Lady Crane. Hun kvier seg for oppdraget, ettersom hun mistenker en yngre og mindre talentfull skuespiller i truppen for å ha bestilt drapet. «Du har fått to sjanser, du får ikke en tredje. Vi skal ha et nytt ansikt til samlingen, på den ene eller andre måten», sier Jaqen H'ghar. Det er henne eller skuespilleren.

Sansa har blitt voksen
Mens Arya står opp mot Jaqen, tar Sansa et beintøft oppgjør med Lillefinger. Han har reist helt fra Falkeredet for å møte henne i skjul i Mole's Town, den lille byen sør for Castle Black, og tilbyr henne sin lojalitet og en ny hær. Hun vil ikke ha noen av delene, etter at han giftet henne bort til Ramsay. Det er utrolig kult å se Sansas utvikling de siste sesongene: Borte er det skjelvende, lille aspeløvet. Nå står hun foran Lillefinger (som mange regner som den farligste mannen i hele Westeros) og lister opp alt det fæle Ramsay har gjort med henne, mens bordelleieren ser ut som han har lyst til å krype bort i et hjørne og kaste opp.

Før hun ber ham forsvinne, rekker han å komme med en interessant opplysning: Sansas grandonkel, Brynden Tully, har klart å ta tilbake Riverrun.

Borgen til Catelyn Starks familie har vært beleiret av Walder Freys folk siden Robb Stark ble drept i «The Red Wedding». Brynden Tully er onkelen til Catelyn, kjent under kallenavnet «The Blackfish». Et kallenavn han tok selv, etter å ha kommet på kant med broren sin. Han er imidlertid kjent som en svært respektert ridder og dyktig hærfører, og kan bli en svært nyttig alliert for Sansa og Jon, når de nå skal samle allierte til kamp mot Ramsay Bolton. 

Kjapt oppsummert:
Største gråtescene (i hele seriens historie): Hodor!
Kuleste enkeltbilde: Tormund Giantsbane sender Brienne et anerkjennende blikk, før de rir ut fra Castle Black.
Beste replikk: Ukjent, ung braavosisk skuespiller: «Det er en vorte! To vorter! Jeg har to fuckings vorter på kuken!»

UTE: Max von Sydow, som spiller den treøyde ravnen, er trolig også ute av serien etter denne episoden. Foto: HBO NORDIC
UTE: Max von Sydow, som spiller den treøyde ravnen, er trolig også ute av serien etter denne episoden. Foto: HBO NORDIC Vis mer