Redaktører: Slutt å syt!

Lederne i mediebransjen klager over tapte annonsekroner i en utdatert forretningsmodell. Mens nye medier gjør suksess.

SYTERI: Ole Jacob Sunde trekkes frem av kronikkforfatterne som en av medienorges «sytepaver». Foto: Tor G. Stenersen / Aftenposten / NTB Scanpix
SYTERI: Ole Jacob Sunde trekkes frem av kronikkforfatterne som en av medienorges «sytepaver». Foto: Tor G. Stenersen / Aftenposten / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at norske medier står midt i en svært krevende situasjon. Den ene nedbemanningsprosessen avløser den andre i de store norske mediehusene. Det hele minner om en årelatingsprosess som bare har ett åpenbart utfall for øyeblikket: katastrofe.

Det skorter heller ikke på oppmerksomhet rundt problematikken. Norske redaktører, direktører og styreledere kappes om å beskrive elendigheten i bransjedebatter og kronikker. De lar seg villig intervjue av journalister i sine synkende skip om hvor fort skuta går til bunns.

Ropingen høres nå helt til topps i systemet, der kulturminister Linda Hofstad Helleland skal drøfte den alvorlige situasjonen med sine kolleger i Nordisk Råd.

Katastrofen vi nå ser utarte er altså svært godt varslet. Samtlige sytepaver i norsk presse er enige om hvem som har skyld i elendigheten, nemlig Facebook og Google.

De siste ti årene har de amerikanske teknologiselskapene gått fra ingenting til global dominans og i Norge stikker de i år av med hver femte annonsekrone. Annonsekroner som tydeligvis rettmessig tilhører norske redaktører og direktører.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer