HAR SVART ALLEREDE: Man prøver å berettige intervjuet med å forsikre om at man vil stille kritiske spørsmål. Hva i all verden skal de gå ut på? spør artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
HAR SVART ALLEREDE: Man prøver å berettige intervjuet med å forsikre om at man vil stille kritiske spørsmål. Hva i all verden skal de gå ut på? spør artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / ScanpixVis mer

Redaktører: Vil dere gjøre massedrap til politisk PR-metode?

Breiviks mål var å drepe så ekstremt mange og fyre av ei bombe som ødela og lemlestet så mye at det ville gi bred mediedekning for hans syke politiske budskap.

Det er ikke til å tro: Stadig oftere kommer meldinger om medier som gjerne vil intervjue massedrapsmannen Anders Behring Breivik.

På den måten sørger man for at Anders Behring Breivik oppnår det som var hans uttalte hovedhensikt med massedrapene på Utøya og bomba i Regjeringskvartalet. Hans mål var nemlig ikke først og fremst å drepe de menneskene som han faktisk drepte. Hans mål var å drepe så ekstremt mange og fyre av ei bombe som ødela og lemlestet så mye at det ville gi bred mediedekning for hans syke politiske budskap.

Massedrapene var en markedsføringsoperasjon. Han skriver det selv i det mer enn 1500 sider lange kompendiet sitt. Jeg gjengir det i original tekst:

«Creating this compendium has personally cost me a total of 317 000 Euros (130 000 Euros spent from my own pocket and 187 500 Euros for loss of income during three years). All that, however, is barely noticeable compared to the sacrifices made in relation to the distribution of this book, the actual marketing operation;)»

Merk smiletegn med glimt i øyet når han omtaler sin «marketing operation». Og så vil man faktisk gi ham uttelling for de 77 drapene, ved å intervjue ham? Ufattelig!

UFØRT FOR PR: Massedrapene var en markedsføringsoperasjon, skriver Rødt-leder Turid Thomassen. Foto: Rødt
UFØRT FOR PR: Massedrapene var en markedsføringsoperasjon, skriver Rødt-leder Turid Thomassen. Foto: Rødt Vis mer

Selvsagt skjønner alle at han salgsmessig er et interessant intervjuobjekt. Så prøver man å berettige intervjuet med å forsikre om at man vil stille kritiske spørsmål. Hva i all verden skal de gå ut på? Hva som kunne gi ham rett til å drepe 77 mennesker? Det har han skrevet 1518 sider om. Om han angrer? Det har han gjennom sin advokat forsikret at han ikke gjør. Om det ikke er dårlig gjort overfor moren? Det har han svart på: Hans budskap er viktigere enn alt.

Til de redaktørene som vurderer å intervjue ham, ikke minst til daværende Dagblad-redaktør Lars Helle, som vel var først ute: Ser dere ikke at dere i så fall sørger for å oppfylle hans uttrykte hensikt med drapene?

Anders Behring Breivik ser seg selv som en som har påtatt seg et stort offer ved å drepe 77 mennesker for å skape oppmerksomhet rundt det han ser på som sitt viktige politiske budskap. At denne logikken i seg selv forteller at dette budskapet må være ganske perverst når slike metoder anses for å være egnet, er så sin sak.

Likevel akter framtredende mediefolk å gi massemorderen spalteplass, nettopp den uttellingen han ønsker å få for drapene.

Og hvilket budskap er ikke dette til andre som måtte ha like perverse syn på sin politiske agitasjon? Ufattelig!