Redd for uredd film

DOKUMENTARFILM: Sjefen for innkjøp av eksterne dokumentarfilmer i NRK, Edward Dreyer, erklærte på Norsk Filmfonds seminar om dokumentarfilm denne uka at han var glad for at TV 2 hadde vist Erling Borgens film «Et lite stykke Norge», selv om «ikke alle i NRK er enige med meg». Dermed er den saken oppklart. Eller kanskje ikke.«Hva er dokumentarFILM?» var tittelen på seminaret, og spørsmålet er vanskeligere enn man skulle tro ved første øyekast, spesielt når man ser at denne filmsjangeren underlegges strenge sensurkriterier når den vises i sin hovedkanal, nemlig tv.

VÆR VARSOM-plakaten er den etiske rettesnoren for journalistikk i aviser, radio og tv. Etermediene, særlig lisensfinansierte NRK, holder seg også med spesielle idealer om «objektivitet» og «balanse» på kort og på lang sikt. Er det mulig å tenke seg at disse kravene, som er berettiget i journalistikken, kan havne på kollisjonskurs med dokumentarfilmens sjangerkrav? Spørsmålet har forsøksvis vært debattert i avisene i høst, men har så langt ikke medført annet enn hoderystende uvilje hos Norsk Presseforbund og faktasjefer i tv-kanalene.

VILLE DET vært mulig å vise Michael Moores dokumentarfilmer, dersom de var laget i Norge og handlet om norske forhold og personer, med våre krav til etikk og objektivitet? Bruken av tendensiøs kryssklipping, polemiske virkemidler og skjult kamera ville høyst sannsynlig blitt felt i Pressens Faglige Utvalg, og dermed i utgangspunktet blitt refusert eller forhåndssensurert av tv-redaksjonene.

AT TV FAKTISK kan være dokumentarfilmens forbannelse, ble sannsynliggjort på seminaret av professor i filmvitenskap ved NTNU, Gunnar Iversen. Filmene bedømmes i dag etter journalistiske kriterier, og hvis disse kriteriene hadde vært i bruk opp gjennom dokumentarfilmens historie, hadde lite blitt funnet egnet til visning, mener Iversen, som etterlyser en større sjangerbevissthet i tv-kanalene. Nøytralitet har aldri vært noe kriterium for sjangeren. Derimot bør den være uredd, partisk, polemisk og ha en tydelig stemme.