Reddende engel Mia - en reddende engel

Flere plateselskaper er helt avhengige av inntektene fra juleplatene. I år skal Mia Gundersen redde Kirkelig kulturverksted.

Mia Gundersen og Bjarte Hjelmeland er solister på årets juleplate fra Oslo Gospel Choir - hovedsatsingen til Kirkelig kulturverksted.

-  Noen ganger er det en juleplate som er helt avgjørende for at det går rundt økonomisk, året sett under ett. Da vi kom til desember i fjor så visste vi at vi måtte selge mye av Iver Kleives juleplate «Hyrdenes tilbedelse». Den solgte 25 000 og dermed gikk det bra, sier Erik Hillestad, daglig leder i Kirkelig kulturverksted.

-  Juleplatene er helt avgjørende for oss, og plata til Oslo Gospel Choir er den største satsingen i år, legger han til.

-  Jeg føler ikke noe press. Heldigvis slipper jeg å tenke på den delen, sier Mia Gundersen til Dagbladet.

Dobler omsetningen

Vi handler CD-plater som gale til jul. Julesalget er den absolutt viktigste salgsperioden for platebransjen, og juleplatene er spydspissene i satsingen til selskapene.

Universal Music har kapret noen av de sterkeste favorittene i år. Mandag slippes Maria Arredondos nye plate «Min jul», og Diana Kralls «Christmas Songs» kan også raskt bli en bestselger.

-  Dette er den beste tida på året for platesalg. I november dobler vi omsetningen i forhold til en normalmåned, og i desember går salget opp med 30 - 40 prosent, sier Yngve Næss, norskansvarlig i Universal Music Norge.

 O\'JUL MED DIN CD: Mia Gundersen er solist sammen med Bjarte Hjelmeland på Oslo Gospel Choirs nye juleplate «Lys i mørket». Salget av plata er helt avgjørende for økonomien til plateselskapet Kirkelig kulturverksted. Foto: Lars Eivind Bones.
O\'JUL MED DIN CD: Mia Gundersen er solist sammen med Bjarte Hjelmeland på Oslo Gospel Choirs nye juleplate «Lys i mørket». Salget av plata er helt avgjørende for økonomien til plateselskapet Kirkelig kulturverksted. Foto: Lars Eivind Bones. Vis mer

Når vi er så kjøpelystne på slutten av året, blir det ekstra viktig å levere gode varer. Ellers stikker konkurrentene av gårde med all profitten for julesalget.

-  Det er viktig å være med når salget har en topp. Maria Arredondos plate har vi stor tro på. Det er en ny juleplate med en ung artist som har gitt ut to salgsmessig gode album tidligere. Plata er jo lagd for jul, og har de ukene å selge på, sier Næss.

Også ikke-julerelaterte plater drar nytte av jula, og storselgerne får størst uttelling.

-
-  Når du handler julegaver, så er ofte CD-er en sånn «i siste liten»-gaver. Mange av dem som bare kjøper to-tre album i året, gjør det nettopp på denne tida. De kjøper ofte det som ligger på toppen av VG-lista, for da vet de at de kjøper noe som er trygt.

-  Dermed kan du si at det er storselgerne som også drar ekstra nytte av julesalget, sier direktør Fred Engh i Warner Music, som ikke har noen typiske juleplater i år, men ellers ganske sikre vinnere som Madonna og James Blunt.

Gamle travere

Gamle favoritter er trofaste travere i jula. Sony BMG gir ut Brian Wilsons «What I Really Want For Christmas», som for øvrig får en sekser på terningen i dagens Dagbladet. En ny samleplate med Jussi Bjørling - «Jussis beste» - kommer også fra den kanten. «O\'helga natt» er definitivt ikke spilt for siste gang i de førjulske hjem.

-  Den nye plata med Jussi går vi tungt ut med, sier markedsdirektør Ditlef Jacobsen i Sony BMG.

-  Det er viktigere og viktigere å være godt posisjonert før jul, fordi en vesentlig del av årssalget skjer da. Vi brukes også en stadig større del av markedsføringsbudsjettet på denne tida av året, fortsetter han.

Grunnen til at selskapene kjører tunge markedsføringskampanjer før jul, er at de får mye mer ut av hver reklamekrone.

-  Ei plate som havner på en 15. plass på hitlistene før jul, kan forsvare et tungt markedsføringsbudsjett. Når vi kommer til januar og februar, så må platene minst komme opp på en 5. plass for å oppnå det samme salget, sier Jacobsen.

JULEAKTUELL PÅ UNIVERSAL: Maria Arredondo.
JULEAKTUELL PÅ SONY BMG: Brian Wilson.