Redder de fleste, men klarte ikke redde Weinstein

PR-kongen Michael Sitrick har siden 90-tallet hjulpet kjendiser som har vært involvert i skandaler.

GODT BETALT: Ifølge The New York Times tar Michael Sitrick nærmere 8 000 kroner i timen. Så mye koster det nemlig å reddes fra skandaleoppslag. Foto: Julian Berman / The New York Times / NTB Scanpix
GODT BETALT: Ifølge The New York Times tar Michael Sitrick nærmere 8 000 kroner i timen. Så mye koster det nemlig å reddes fra skandaleoppslag. Foto: Julian Berman / The New York Times / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Der hvor det finnes kjendiser, vil det alltid oppstå skandaler. Det vet Michael Sitrick altfor godt. Siden 90-tallet har han nemlig tjent en formue på å det. Både Paris Hilton, Chris Brown og Kobe Bryant har ringt ham i nøden. Men én utfordring ble for stor: Harvey Weinstein.

I Hollywood forventer de at han kan redde dem ut av de verste kniper, men kjendissaker utgjør under ti prosent av sakene PR-byrået Sitrick and Company jobber med. De bruker nemlig mesteparten av tida på å veilede store firmaer og organisasjoner.

Ingen første utvei

«'Ingen kommentar' bør aldri være første utvei.»

Det er ett av rådene Sitrick gir i boka «Spin: How to Turn the Power of the Press to Your Advantage», som ble utgitt i 1998. Ifølge The New York Times som gjengir deler av boka, utdyper han rådet følgende:

«Om du ikke ønsker å snakke med journalistene, er det noen andre som gjør det. Det er altså det samme som at om du ikke ønsker å fortelle historien din, vil noen andre gjøre det for deg.»

Brown-skandalen

Da Chris Browns natt til 8. februar i 2009 satte sin egen karriere i fare, stilte Sitrick opp. Brown hadde nettopp brutalt angrepet Rihanna, og bildene av den hardt skadde kjæresten fikk så å si hele verden til å vende seg mot ham. Så uttalte han følgende uttalelse, gjengitt av magasinet Rolling Stones:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer