Reddet av D.D.E.

Med en markedsandel på 22,4 prosent av alle norske cd-plater som ble solgt i 1998, triumferer TV2-eide Norske Gram foran samtlige mulitnasjonale selskaper. Nærmest følger PolyGram med 21,5 prosent av markedet.

- En seier for oss etter at vi røk på et timillionerunderskudd i 1997, uttaler Gram-direktør Arve Løberg.

Millionoverskudd

TV2 er årsaken til at Norske Gram i det hele tatt eksisterer i dag.

- Uten et konsernbidrag på 10 millioner kroner fra TV2 på tampen av 1997 hadde vi blitt slått konkurs, konkluderer Løberg.

TV2 har eid samtlige aksjer i Norske Gram siden 1. juli 1997. Det som til og begynne med så ut til å bli et enormt pengesluk for tv-kanalen, kan nå vise seg å bli god butikk. I fjor omsatte plateselskapet for 58 millioner kroner, 20 millioner mer enn i 1997. Driftsresultatet for 1998 viser et overskudd på rundt to millioner kroner. Og det i et år da salget av norske plater gikk kraftig nedover.

Leide ut kor

Norske Gram annonserer heftig hos sine egne eiere TV2. I fjor brukte selskapet over 10 millioner kroner på å annonsere plater på TV2 og TVNorge. I underkant av fire millioner kroner gikk med til å tv-annonsere for D.D.E. og juleplata til Oslo Gospel Choir. Resultatet ble 150000 solgte av førstnevntes «Ohwææææh!!!» og 113000 av sistnevntes «Julenatt». Selskapet solgte også 110000 eksemplarer av tidligere års utgivelser.

Norske Gram tjente dessuten penger på å leie ut Nidarosdomens Guttekor til en juleplate med Arve Tellefsen.
Selskapet ønsker å være Norges ledende også i år. De satser hardt med nye plater fra Åge Aleksandersen, Postgirobygget og D.D.E.-avleggeren Seks Gale Menn.